I 2023 blev jeg, ligesom hundredvis af andre nicaraguanske intellektuelle og dissidenter, frataget mit statsborgerskab af præsident Daniel Ortega, skriver forfatteren Gioconda Belli. Foto: Esteban Felix/Ritzau Scanpix

Tusindvis af systemkritikere er flygtet fra Nicaragua – men nu føler ikke engang vi, der lever i eksil, os længere sikre.

Forfatter: Drabet på systemkritiker i eksil er en besked af den slags, kun verdens mest brutale diktatorer sender

I 2023 blev jeg, ligesom hundredvis af andre nicaraguanske intellektuelle og dissidenter, frataget mit statsborgerskab af præsident Daniel Ortega, skriver forfatteren Gioconda Belli. Foto: Esteban Felix/Ritzau Scanpix
Lyt til artiklen

Jeg vidste godt, hvordan det føles at være i eksil, men jeg havde ikke forestillet mig, at jeg skulle opleve det igen – og slet ikke i mine 70’ere, hvor man ellers tror, man har fundet et sted at høre til.

Jeg var 26 år, da jeg første gang blev tvunget til at flygte fra en diktator. Det var i 1975, og jeg var nødt til at flygte fra Nicaragua, fordi jeg var modstander af Anastasio Somoza Debayles regime, det sidste regerende medlem af et dynasti, der havde regeret landet i næsten et halvt århundrede. Dengang var jeg overbevist revolutionær og klar til at dø for mit land i kampen mod autokrati.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Stopskilt_glad

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her