I løbet af en hed sommer har jeg kunnet se, hvordan Donald Trump udnytter en række rodfæstede strukturelle svagheder i det amerikanske samfund.
Jeg havde aldrig forestillet mig at skulle se frygten sprede sig så vidt og så hurtigt i Amerika
»Det vigtigste for Demokraterne i de næste 400 dage bliver at få de økonomiske omkostninger til at stå uimodståeligt tydeligt frem hjemme hos vælgerne«, skriver den britiske historiker og forfatter Timothy Garton Ash, som har tilbragt sommeren i USA. Foto: Finn Frandsen
Lyt til artiklen
Henter...
Jeg er efter en lang sommer i USA vendt tilbage til Europa med den klare konklusion, at demokraterne (skrevet med lille d) har 400 dage til at redde demokratiet i USA.
Hvis midtvejsvalget næste efterår resulterer i en Kongres, som kan tøjle præsident Donald Trump, vil der herefter være yderligere 700 dage til at forberede en fredelig overdragelse af regeringsmagten, hvilket er det eneste, som kan sikre fremtiden for dette demokrati. Vi kan tale om en første og en anden fase i operation ’red demokratiet i USA’.
Læs videre for 1 kr.
Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.