Hvad vil socialdemokraternes partileder, Magdalena Andersson? Da man byggede det svenske folkhem – det socialdemokratiske velfærdssamfund – var der politisk en stærk vilje og tro på fremtiden. I dag vælger tankeløse politikere det kortsigtede, og i forhold til det mest skæbnesvangre spørgsmål i vores tid, klimaet, har man ikke meget på hjerte. Men behøver det være sådan?
Svensk forfatter har fået nok af kortsigtede politikere: Skid på fremtiden – lad os fyre den af med benzin i fire år
Foto: Tim Aro /tt/Ritzau Scanpix
Lyt til artiklen
Henter...
Politik er at ville, har Olof Palme engang påpeget. Men gælder det stadig? Det kan jeg godt tvivle på, når jeg betragter det politiske landskab i Sverige. Særlig bekymret bliver jeg over det store oppositionsparti, det, der engang også var Olof Palmes parti. Hvad vil man? Hvad er det for et Sverige, der skal forme sig efter valget i 2026?
Milliardbevillingerne til forsvaret har man intet imod. Alt andet må vige, når militæret vil have mere. Et plejehjem eller en skole er intet imod en skinnende ny kanon.
Læs videre for 1 kr.
Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.