Debatindlæg afNiels Ulrik Sørensen

Professor i ungdomsforskning, type 1-diabetiker

Jeg har fået fortrinlig hjælp af det danske sundhedsvæsen til at håndtere de somatiske aspekter af min diabetes, men min sukkersindssyge har jeg stået alene med og manglet ord til at forstå.

Diabetiker: Jeg er disponeret for en sindssyge, som ingen taler om

Lyt til artiklenLæst op af Niels Ulrik Sørensen
08:08

Stadig flere danskere får en psykiatrisk diagnose, men jeg er disponeret for en sindssyge, som ingen taler om.

Der er vandtætte skotter mellem de videnskaber, der beskæftiger sig med henholdsvis krop og sind, men lever man med diabetes, som jeg gør, ved man, at krop og sind konstant påvirker hinanden. Man mærker den stadige vekselvirkning mellem svingninger i ens blodsukker og udsving i ens sindstilstand. Som regel mærker man det blot som mindre forandringer i ens humør eller mentale skarphed. Andre gange hvirvles man ind i et sveddryppende mentalt kaos, hvor alle sanser forstyrres, verden falder fra hinanden, og man knap aner, hvem man er.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Stopskilt_glad

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her