Flere og flere danskere får stillet en psykiatrisk diagnose, som ofte udspringer af en neurodivergens. Denne opadgående kurve vil Mette Frederiksen gerne nedbringe, for det kan blive en dyr affære. Men stigningen er efter min opfattelse et udtryk for den manglende hjælp, som aldrig fulgte med børnene, da inklusionsloven trådte i kraft i 2013.
I mit arbejde som lærer på Bispebjerg Hospitals ungdomspsykiatri (2019-2022) og senere på Atheneskolen for højtbegavede elever (2022-2025) har jeg erfaret, at der ikke er så langt fra gal til genial. Jeg har mødt unge, der på papiret var ’syge’, men som i virkeligheden rummede en kreativitet, en sensitivitet og en evne til at tænke nyt, som de fleste af os kun kan beundre, og som kan komme samfundet til gode, hvis hjælpen og støtten bliver givet i rette tid.
Dette er et debatindlæg. Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her.