Debatindlæg afSigne Storch Jakobsen

Børnepsykolog

Det vrimler med nisser, der skal med hjem og lave ballade, juletræsfester, klippe-klistre-arrangementer, luciaoptog og meget mere. Måske skulle vi overveje, hvordan vi kan skabe en decemberhverdag, som vi og vores børn kan trives i.

Nej, hop ikke med på konkurrencen om at blive forælderen med de sjoveste nissestreger!

Lyt til artiklen

Julen er ikke for børn. Sådan tænkte jeg sidste år, da jeg talte med en mor, som bare glædede sig til, at december var overstået. Hendes lille søn med autisme har det bedst, når tingene er, som de plejer, og i december er ingenting, som det plejer.

Men også for mange andre børn kan julemåneden trække tænder ud. Sidste år måtte jeg en sen eftermiddag samle min overtrætte 3-årige op fra gulvet og bære hende grædende og smurt ind i honninghjerteglasur ud i ladcyklen efter et luciaoptog i den lokale kirke. Og love mig selv at genoverveje, hvad jeg udsætter hende for efter en lang dag i børnehave.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Stopskilt_glad

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her