Vi smiler sjældent til hinanden, selv når vi har mest til fælles. Forleden fandt jeg ud af, hvor lidt der skal til for at bryde isen. En enkel samtale kan pludselig åbne døren til nye møder.

Gymnasieelev: Smalltalk er uddød i generation Z. Men forleden fandt jeg ud af, hvor lidt der skal til for at starte en samtale

Animation: Tomas Østergren. Grafik: Freepik
Lyt til artiklen

Det seneste stykke tid har jeg eksperimenteret med at smalltalke mere med min egen generation, og det har overraskende nok været en succes.

Tidligere har jeg ofte undret mig over, hvordan jeg kommer ældre generationer mere ved end folk på min egen alder. Det gælder specielt i offentlige fora. Det burde være lige til at falde i snak med jævnaldrende i køen til pakkeshoppen eller nede på lektiecaféen, men min erfaring siger mig, at netop alt det, vi tilsyneladende har til fælles, skræmmer os mere væk fra hinanden, end det tiltrækker.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Stopskilt_glad

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her