Debatindlæg afTamara Glavičić

Studerende, kommunikation på Danmarks Medie- og Journalisthøjskole

Som barn føltes julen som en påmindelse om, hvor ikke-dansk min familie var. Derfor rejser jeg langt væk.

Studerende: Jeg rejser væk til jul for ikke at være en mærkelig gæst i mit eget hjem

Lyt til artiklen

I Danmark er julen noget, man glæder sig til. Jeg glæder mig mest til, at den var overstået. Jeg er lige fyldt 23 år, og om lidt rejser jeg væk for at slippe for at fejre jul. For andet år i træk.

Julen har aldrig været min tradition. Jeg brugte hele min barndom på at lade, som om den betød noget for mig. Jeg kommer fra Serbien – et ortodoks kristent land, hvor jul traditionelt set bliver fejret 7. januar. Da min familie og jeg flyttede til Danmark, forsøgte vi at kopiere den danske jul 24. december. Men der gik flere år, før middagen begyndte at ligne noget med flæskesteg og risalamande. Vi har aldrig danset om juletræet, og mandelgaver var aldrig på tale. Min familie i Danmark er meget lille. Mor, far, søster, bror og jeg, og efter skilsmissen blev vi endnu færre omkring bordet.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Stopskilt_glad

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her