Debatindlæg afLærke Wind

Politisk næstformand, Danmarksdemokraternes ungdom

Stigende afgifter på diesel- og benzinbiler ændrer ikke på, at jeg og mange andre har brug for vores biler. Den grønne omstilling bør fokusere mere på alternativer end på økonomisk straf.

Det bliver dyrere at have min bil i 2026. Det føles som en straf

Lyt til artiklen

Jeg har for nylig fået kørekort. Min bil er hverken ny, luksuriøs eller fancy. Det er en ældre dieselbil, der kører fornuftigt og gør det, den skal: får mig frem og tilbage i hverdagen. Alligevel er det allerede tydeligt, at det bliver markant dyrere for mig at have bil i 2026. Ikke fordi den forurener mere, eller fordi jeg kommer til at køre længere, men ene og alene fordi afgifterne endnu en gang stiger.

Med forhøjede afgifter på diesel- og benzinbiler og en stigende grøn ejerafgift bliver regningen for bilister som mig større år for år. For en almindelig, ældre dieselbil kan det hurtigt betyde 1.000–1.500 kroner ekstra om året. Det lyder måske ikke af meget i et finansministerium, men for unge, studerende, lærlinge og nyuddannede er det penge, der gør en reel forskel i hverdagen.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Stopskilt_glad

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her