Debatindlæg afDaniel Dalicsek

Arkæolog

Den pøbelstemning, der bredte sig efter Livgardens opgør med klimaaktivisten nytårsaften, risikerer at skubbe os i retning af et mindre frit og svagere samfund.

Hvad er det præcis, I fejrer? At en veltrænet soldat skubber en spaghettiarmet klimaaktivist omkuld?

Lyt til artiklen

Episoden, hvor et medlem af livgarden skubbede til en demonstrerende klimaaktivist efter Kongens nytårstale, har fyldt meget i medierne og på sociale platforme. Det er forståeligt. Men den offentlige reaktion bekymrer mig mere end selve hændelsen.

Lad mig slå én ting fast fra begyndelsen: Jeg har ingen holdning til, om garderen gjorde det rigtige eller forkerte i situationen. Jeg kender ikke hans befalinger, soldatens kort, Livgardens aftaler med politiet eller de konkrete regler, han handlede under. Jeg har ingen grund til at betvivle, at han har handlet professionelt og efter gældende retningslinjer. Tværtimod vælger jeg at have tillid til, at han gjorde sit arbejde korrekt.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Group 2

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her