Debatindlæg afMonica Langelund Nielsen

Førtidspensioneret folkeskolelærer

Efter de sidste to år af min mors liv er jeg grundlæggende i tvivl om, hvorvidt retten til selvbestemmelse eller behovet for at beskytte andre borgere i trafikken vejer tungest.

Jeg er sikker på, at min mor var dement de sidste to år af sit liv. Alligevel kørte hun rundt i trafikken

Lyt til artiklen

Min mor havde, hvad jeg ville mene var tydelige demenstegn, som jeg gennem to et halvt år forsøgte at italesætte over for hende og få hende til lægen for at få udredt. Forgæves. Hun døde som 75-årig i slutningen af 2024 uden at blive diagnosticeret med demens.

Kort inden hun døde, havde hun en køreoplevelse, der havde været så stressende for hende, at jeg vidste, næste skridt måtte være at forsøge at inddrage hendes kørekort. Jeg vidste også, jeg stod over for en næsten umulig opgave. Jeg havde allerede prøvet alle de råd, demensfaglig rådgiver Eva Thun kom med i Politiken 12. februar, for at få min mor udredt for demens. Uden held.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Stopskilt_glad

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her