Jeg er ledig og på dagpenge, og jeg har gjort det, som vi igen og igen får at vide, at vi skal: tage ansvar for min egen udvikling, holde mig aktiv og bidrage til fællesskabet. For nogle måneder siden blev jeg derfor frivillig på et skrivehold på en daghøjskole for ældre. Inden jeg sagde ja, kontaktede jeg min a-kasse for at sikre mig, at alt var i orden. Jeg fik en godkendelse. Yes, alt var i skønneste orden.
Jeg står for holdet gratis, og deltagerne betaler ikke for at være der. Ingen tjener penge på det. Det er frivilligt arbejde i ordets mest enkle betydning. Alligevel er jeg nu blevet kontaktet af min a-kasse med beskeden om, at godkendelsen var en fejl. Daghøjskolen falder angiveligt ikke ind under kategorien ’frivillig organisation eller forening’, og derfor skal jeg trækkes i dagpenge. Med andre ord: Jeg skal betale for at arbejde gratis.
Dette er et debatindlæg. Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her.