Debatindlæg afAndrea Bartz

Amerikansk forfatter

I takt med at der sendes mere og mere ai-genereret tekst ud i verden, eroderes tilliden mellem læser og forfatter. For kan man stole på, at ens yndlingsværk er skrevet af et menneske?

Vi styrer i fuld fart mod en undergravning af tilliden mellem forfattere og deres læsere

Lyt til artiklen

Når mine læsere stiller spørgsmål til mine spændingsromaner, elsker jeg at diskutere bøgernes temaer og personer med dem, og hvor jeg finder inspiration til dem. Men i takt med at ai sniger sig ind i forlagsbranchen, forbereder jeg mig på et spørgsmål, der får det til at vende sig i mig: »Har du virkelig skrevet det her?«.

Denne bekymring er ikke blevet mindre, siden forlaget Hachette for nylig aflyste den forestående amerikanske udgivelse af gyserromanen ’Shy Girl’, efter at læsere og anmeldere havde hæftet sig ved sprog, der lød som ai-gylle (forfatteren fastholder, at en freelanceredaktør bærer ansvaret for ethvert tekststykke, der måtte være skrevet af en sprogmodel).

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Group 2

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her