Igen og igen oplever jeg, at der kobles en bestemt fortælling til, hvad en grønlænder er. Og man kan åbenbart ikke fortælle en positiv historie uden samtidig at nævne det negative.
Jeg vil så gerne gøre mine børn stolte af Grønland. Så hvorfor skal vi altid kobles sammen med en trist statistik?
»Som mor tænker jeg ofte på, hvad mine børn kommer til at møde, når historier om grønlændere i danske medier næsten altid handler om problemer«, skriver Josepha Kûitse Kunak Thomsen. Foto: Privat
Lyt til artiklen
Henter...
»Hvordan kan det være, I har så mange kønssygdomme i Grønland?«, spørger manden ud af det blå. Året er 2012, og jeg er som ansat i bamsebutikken Build-A-Bear netop gået i gang med at lave en bamse til hans lille datter, der står sammen med os.
Jeg forsøger først at ignorere farens spørgsmål, men han giver ikke op. Han kan se, at jeg er fra Grønland, og mener altså, at vi to skal have en snak om kønssygdomsstatistikker i Grønland, for det er tilsyneladende noget, han har hørt om.
Læs videre for 1 kr.
Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.