Debatindlæg afMads Silberg

Kaptajn af reserven ved Hærhjemmeværnsdistrikt København 

Hvis vi skal forsvare Danmark, er der ikke brug for »nogen, der vil dø for Danmark«, men for en forenet befolkning, som vil forsvare og kæmpe for det fællesskab, vi definerer som Danmark – og om nødvendigt med livet som indsats.

Tidligere professionel soldat: Jeg har været indforstået med, at den yderste konsekvens af min metier er, at jeg kan miste livet. Men jeg har sgu aldrig villet »dø for Danmark«

Lyt til artiklen

Der er med rette stort fokus på forsvaret af vores kongerige i disse tider. Den politiske vilje til at investere i det udtrykkes i trecifrede milliardbeløb, forlængelse af værnepligten fra fire til 11 måneder, øget indtag og en udvidelse af begrebet, så nu også kvinder er omfattet af værnepligt. En alvor, som understreges af Kongehusets nylige annoncering af, at H.K.H. Isabella skal aftjene 11 måneders værnepligt ved Gardehusarregimentet.

Derfor synes det også mærkeligt, at netop oprustningen af Forsvaret fyldte så lidt, som det gjorde, i den nyoverståede valgkamp. Det er ikke gået Politikens næse forbi, og for nylig lancerede man en artikelserie, som med avisens egne ord: »sætter den historiske oprustning under lup«. Et prisværdigt fokus, som jeg bifalder, men selvfølgelig også forventer af et seriøst mediehus som Politiken. Men når man gør det under overskriften »Forsvaret opruster for 365 milliarder kroner. Nu skal vi bare finde nogen, der vil dø for Danmark«, så er jeg allerede stået af.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Stopskilt_glad

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her