Debatindlæg afFrederik Hansen

Studerende

Efter 23 år med cerebral parese og et liv i fuld fart har jeg nu brug for hjælp – men systemet straffer dem, der har kæmpet for længe.

Ung med cerebral parese: Skulle jeg have lagt mig ned som 15-årig for at blive taget seriøst i dag?

Lyt til artiklen

Jeg har brugt 23 år på at løbe fra mit handikap. Som menneske med cerebral parese (CP) har min største ambition altid været at være ’normal’. Jeg har kæmpet for at følge med i skolen, jeg har knoklet i fritidsjob ved siden af gymnasiet, og jeg har arbejdet fuldtid i mine sabbatår. Jeg har gjort præcis det, alle politikere prædiker om: Jeg har taget ansvar, jeg har været flittig, og jeg har nægtet at lægge samfundet til last.

Men i dag står jeg med ryggen mod muren, og jeg har lært en bitter lektie: I det danske velfærdssystem bliver du straffet, hvis du har kæmpet for hårdt.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Group 2

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her