Debatindlæg afSigne Kramper

Jurastuderende

Jura er for bred en uddannelse til så snæver en fortælling, som den man har kunnet læse i Politiken. Ikke alle jurastuderende stempler ind i ræset om karakterer og studiejobs.

Der findes også jurastuderende, der ikke jager prestige og havudsigt

Lyt til artiklen

Der er kroge på KUA, hvor konkurrencen får benene til at løbe hurtigere, end de kan klare. Om det så gælder karakterræset eller ræset om en kontorplads med udsigt over Nordhavn i en af de flotte nye domiciler. Konkurrencen eksisterer som en præmis ved studiet. Og jeg er klar over, at man kan tabe sig selv i forarbejder og fodnoter. Og det gør jeg da også selv fra tid til anden.

Men jeg nægter at acceptere, at debatten om kulturen på jurastudiet igen forbliver en ensidig fortælling om, at man skal spænde hjelmen og have spidse albuer for at sikre sig sin egen relevans. En offentlig fortælling, der medfører, at man oftere bliver mødt med spørgsmålet »er det ikke hårdt at studere jura?«, frem for en ærlig interesse i, hvorfor eller hvordan studiet reelt er skruet sammen uden om det konkurrenceprægede miljø.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Stopskilt_glad

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her