Hver niende elev består ikke afgangsprøve i dansk og matematik, og det gælder endda for tredje år i træk. Det er en af hovedkonklusionerne i den nyeste undersøgelse fra Arbejderbevægelsens Erhvervsråd.
Jeg iler med mit ærinde, for talarbejdet og analysen er jo, som de er blevet. Diskussion er efter min mening grundlaget for konklusionen. Jeg var lærer i 40 år, inden jeg for 8 år siden gik på pension. Jeg underviste bl.a. i dansk i udskolingen, og sammen med mine elever øvede jeg læse- og staveprøver på den måde, at jeg også arbejdede med prøverne samtidig med eleverne. Med hensyn til læseprøverne måtte jeg virkelig tage mig sammen for at kunne nå hele prøven, og jeg gik så langt som til at sige til mine elever, at hvis de ikke kunne nå at gennemlæse alle tekster, måtte de afkrydse svarene ’på talentet’.
Dette er et debatindlæg. Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her.