Debatindlæg afKaren Sander

Pensioneret lærer

Der er meget debat om dumpeprocenten til folkeskolens afgangsprøven. Men der er brug for mere fokus på prøvernes udformning. De faglige prøver i dansk passer nemlig hverken til elever eller karaktergivning.

Du ville sikkert selv få et lav karaktergennemsnit, hvis du tog 9. klasses afgangsprøve nu

Lyt til artiklen

Hver niende elev består ikke afgangsprøve i dansk og matematik, og det gælder endda for tredje år i træk. Det er en af hovedkonklusionerne i den nyeste undersøgelse fra Arbejderbevægelsens Erhvervsråd.

Jeg iler med mit ærinde, for talarbejdet og analysen er jo, som de er blevet. Diskussion er efter min mening grundlaget for konklusionen. Jeg var lærer i 40 år, inden jeg for 8 år siden gik på pension. Jeg underviste bl.a. i dansk i udskolingen, og sammen med mine elever øvede jeg læse- og staveprøver på den måde, at jeg også arbejdede med prøverne samtidig med eleverne. Med hensyn til læseprøverne måtte jeg virkelig tage mig sammen for at kunne nå hele prøven, og jeg gik så langt som til at sige til mine elever, at hvis de ikke kunne nå at gennemlæse alle tekster, måtte de afkrydse svarene ’på talentet’.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Stopskilt_glad

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her