Danmark fremhæves ofte som et af verdens stærkeste demokratier. Vi opfordrer borgere til at engagere sig, tage ansvar og deltage i den offentlige samtale. Samtidig har vi de senere år styrket mulighederne for direkte demokratisk deltagelse gennem borgerforslagsordningen, der giver befolkningen mulighed for at sætte politiske spørgsmål på Folketingets dagsorden.
Men ordningen rummer et demokratisk paradoks: Tusindvis af mennesker, som bor, arbejder og studerer i Danmark, er på forhånd afskåret fra at deltage.
Dette er et debatindlæg. Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her.

