Få avisen i weekenden og fuld digital adgang for 199 kr./md. i op til 6 måneder.

Debatindlæg afLawand Hiwa Namo

Politisk kommentator

Alt for mange mennesker er så afhængige af deres skærme, at det er ved at udvikle sig til en alvorlig trussel mod vores fælles oplevelser, vores kultur, ja, sågar vores liv og førlighed.

Måske man skulle trække folk i løn, hver gang de hiver telefonen frem i mødelokalet

Lyt til artiklen

I mange amerikanske storbyer ser man opioidjunkier, der går rundt mellem deres medborgere med døde blikke og tunge kroppe. I Danmark har vi skærmjunkierne. De slentrer gennem vores fællesskaber med øjnene limet til telefonen og forandrer fuldstændig vores offentlige rum.

Tiden er moden til, at vi tager et opgør med den adfærd og kultur, der ødelægger biografen, teatret, busturen, klasselokalet og festerne. Der er mange fællesskaber og oplevelser i nærvær af andre, som går tabt, når få mennesker ikke kan styre deres skærmbrug. Jeg er ikke fejlfri. Men jeg oplever andres skærmforbrug som så stor en gene i det offentlige rum, at det har fået mig til at stramme op på mit eget.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Stopskilt_glad

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her