Slutter i dag: Få digital adgang for 149 kr./md.
Da Bodil Koch (S) blev Danmarks første kvindelige kirkeminister, mødte hun modstand i Kirkeministeriet – blandt andet fra en departementschef, der angiveligt nægtede at give hende hånden, fordi hun var kvinde. Foto: Tage Christensen

Det er historieløst at fremstille Folkekirken som en foregangsinstitution for demokrati og kvinders rettigheder. Tværtimod var kirken en central del af det patriarkalske system, kvinder måtte kæmpe imod.

Historiker: Det er ganske enkelt historieløst, når Ida Auken ophøjer folkekirken til at være feministisk firstmover

Da Bodil Koch (S) blev Danmarks første kvindelige kirkeminister, mødte hun modstand i Kirkeministeriet – blandt andet fra en departementschef, der angiveligt nægtede at give hende hånden, fordi hun var kvinde. Foto: Tage Christensen
Lyt til artiklen

Om der skal være en præst tilknyttet Folketinget eller ej, var egentlig ikke en diskussion, jeg havde tænkt, at jeg skulle deltage i. Men jeg kan ikke sidde overhørig, at Ida Auken i en kommentar til DR forleden ophøjer folkekirken til både demokratiske og feministiske højder, når det historisk forholder sig omvendt.

Det er ganske enkelt historieløst, når Ida Auken, socialdemokratiets minister og forhenværende ordfører for ’åndelig oprustning’, fremhæver, at kvinder fik stemmeret til menighedsrådene i 1903 som »det første store demokratiske gennembrud« efter indførelsen af demokrati i Danmark med grundloven af 1849.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Stopskilt_glad

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her