Tilbud: Læs og lyt til Politiken digitalt for 149 kr./md.

Debatindlæg afKasper Holten

Teaterchef på Det Kongelige Teater

Jeg ønsker mig ikke selv tilbage til dengang, hvor Det Kongelige Teater primært spillede og betød noget for en lille kulturelite.

Det er meningen, at man ikke skal kunne se én retning på tværs af vores forestillinger

Lyt til artiklen

Chef for skuespilleruddannelsen i Odense Jacob Moth-Poulsen savner teaterdebat i Danmark. Enig. Det er godt, når vi taler om, hvad teater kan og skal. Og de punkter, han nævner, synes jeg bestemt, der er grund til at debattere.

Jacob mener, vi kunne lære meget af tysk teater. Her analyserer man samtiden, mens vi i dansk teater »inviterer mange forskellige stemmer« ind, så den »overordnede retning bliver utydelig«. Med fare for at generalisere lige så meget den modsatte vej må jeg tilstå, at jeg synes, en del af tysk teater – fra engang at have været drivende for vores forståelse af scenekunstens potentiale – langt hen ad vejen er gået i stå.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Stopskilt_glad
PodcastSe alle

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her