For os 200.000 indehavere af det nye rejsebasiskort, hvor jeg er en af dem, næres der et ønske om politikernes bevågenhed. Basiskortet har afløst det tidligere velfungerende rejsekort, til hvilket der var mange tjek-ind- og tjek-ud-scannere på stationerne. Nu er de fleste sparet væk med det resultat, at vi - der er blevet gamle og har forskellige handikap (selv er jeg 92 år og svagtseende) skal lede efter den eneste stander, der er opsat på perronerne - ofte placeret, så der skal sprintes 50 til 100 meter for at tjekke ind og ud. Problemerne bliver kun ekstra store i forbindelse med togskift.
Forleden oplevede jeg den skrækkeligste tur til og fra Humlebæk. Jeg skulle skifte på Klampenborg Station fra S-tog til Øresundstog. Det lykkedes at finde den eneste brugbare stander, godt nok ikke ved S-toget, men ovre ved Øresundstoget. Her fik jeg tjekket ud og ind, som foreskrevet. Toget holdt på stationen, men kørte, da processen var gennemført. Næste tog var udgået, så jeg sad på stationen i 30 minutter og ventede.
Dette er et debatindlæg. Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her.