Hester Callaghan lever af at dyrke frugt og grønt på Samsø – et erhverv, hun kalder både meningsfuldt og økonomisk risikabelt. Foto: Karla Ellingsøe

Efter ni år som landmand kan jeg se, hvordan danske grøntavlere langsomt bliver presset ud. Hvis vi også i fremtiden vil have dansk frugt og grønt, må der snart sættes ind fra flere sider.

Grøntsagsavler: Den danske produktion af frugt og grønt hviler i dag på en masse glade idioters irrationelle livsstil

Hester Callaghan lever af at dyrke frugt og grønt på Samsø – et erhverv, hun kalder både meningsfuldt og økonomisk risikabelt. Foto: Karla Ellingsøe

Heldigvis er de fleste herhjemme enige om, at det er vigtigt at have et aktivt gartnerierhverv på grund af fødevaresikkerhed, folkesundhed, madglæde osv. Men som mindre grøntsagsproducent på niende år undrer jeg mig stadig mere over, hvem det lige er, der skal kaste sig ud i så risikofyldt et erhverv.

Der er en grund til, at 60 pct. af frilandsgartnerierne er lukket siden 2008.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Stopskilt_glad
PodcastSe alle

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her