Samvær. Du hører en helt anden generation til, hvor unges samtaler og konflikter blev udvekslet og løst med fysisk tilstedeværelse, skriver 16-årig skoleelev til debattør Trine Villemann.
Foto: Martin Lehmann (arkiv)

Samvær. Du hører en helt anden generation til, hvor unges samtaler og konflikter blev udvekslet og løst med fysisk tilstedeværelse, skriver 16-årig skoleelev til debattør Trine Villemann.

Debatindlæg

Dette er et debatindlæg. Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her.

16-årig skoser debattør: Du kvæler din søns sociale udvikling

Forældre forstår ikke, hvordan unge hænger ud i dag.

Debatindlæg

Kære Trine Villemann,

Jeg kan forstå, at din søns Facebook-forum kom bag på dig. Velkommen til det at være ung anno 2013.

Jeg er ikke i tvivl om, at din Big Brother- og nordkoreansklignende overvågning af din 13-årige teenagesøns Facebook-profil blot er et udtryk for ubetinget kærlighed, men jeg kan simpelthen ikke finde fodspor af rationel tankegang i den opdragelsesvej, du har valgt at gå.

VILLEMANNS DEBATINDLÆG

Du skal være glad for, at din søn lod portalen til Facebook-verdenen stå ubemandet, så du kunne få dig et forbavsende smugkig ind i dette helt normale teenageunivers.

Dog tillader jeg mig at være en smule skeptisk over for din måde at bekrige dette åbenlyst ærgerlige univers på. Det er utvivlsomt en bjørnetjeneste, du gør din søn, når du beskyttende tager med ham og venner ned på denne nymodens legeplads for at hænge ud.

Uden at ville provokere må jeg desværre meddele dig, at du hører en helt anden generation til, hvor unges samtaler og konflikter blev udvekslet og løst med fysisk tilstedeværelse. De gode gamle dage – kunne jeg forstille mig.

Du kvæler din søns sociale kompetenceudvikling og underminerer hans nødvendige teenageløsrivelsesproces, når du isolerer ham fra det største sociale fælleskab

Men sådan er det altså ikke længere, og jeg tror desværre, du er for gammel til at forstå, hvordan vi i dag hænger ud.

Det er et åbenlyst problem, vi står over for, og du skal have kæmpe respekt for din indgriben, men du begriber det desværre forkert.

Jeg har fuld forståelse for din reaktion, og sammen deler vi en fremtidsforagt for denne og de kommende generationers skæve sociale normer og distancering af fysisk samvær, men din socialinvalidering og afskærmning af din søn fra virkeligheden og det reelle ungdomsunivers hjælper ingenting.

Du kvæler din søns sociale kompetenceudvikling og underminerer hans nødvendige teenageløsrivelsesproces, når du isolerer ham fra det største sociale fælleskab, man overhovedet som ung kan ekskluderes fra, med et så tykt lag vat.

LÆS MERE

At du bag om din søns ryg vælger at tage kontakt til forældre og skolens ledelse er en klar dolkning bagfra, der ikke så lidt forbavsende har ført til de diskussioner ved middagsbordet med din socialtblødende søn, som du skriver om.

Træk kniven ud, og giv ham tilliden tilbage, før du ender med en socialamputeret teenager. Din søn havde heller aldrig lært at cykle, hvis du for sikkerhedens skyld havde beordret ham til at køre med støttehjul til den dag i dag.

in søn havde heller aldrig lært at cykle, hvis du for sikkerhedens skyld havde beordret ham til at køre med støttehjul til den dag i dag

Det var bl.a. genkendelsen i denne udenoms-handling af en mor, som mangler involvering i sin snart flyveklare unges liv, der ledte til, at jeg besluttede mig for at nuancere debatten ved at skrive den en side til. En forsinket reaktion fra alle de gange, min egen mor er gået bag om min ryg og har kontaktet forældre uden min viden. Hvad jeg dog alligevel godt i dag kan være taknemlig for.

Derfor må du, Trine Villemann – og alle andre mødre - virkelig ikke tage det ilde op. Jeg underkender på ingen måde jeres moderlige omsorg og bekymringer, men konstaterer blot, at I på ingen måde kommer netop dette Facebook-problem til livs ved at ekskludere jeres egne øjesten fra et problem, som vedkommer alle unge i Danmark.

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

LÆS ARTIKEL

Når det er sagt, synes jeg, at du skulle give din søn sin fulde førlighed tilbage, hvad der angår hans Facebook-profil. Opstil klart for ham, at du har visse forventninger til hans frihed, og at der medfølger et vist ansvar.

Om han så en enkelt gang er trådt ved siden af, betyder det ikke, at du skal trække ham over på et sidespor, men derimod at du med tillid skal skubbe ham tilbage på den rette vej. Det er din fornemste rolle som mor.

Jeg håber på, at denne debat kan påbegynde den nødvendige revolutionering af de sociale medier, der stadigvæk halter lidt på den humane front af mangel på de etiske og moralske normer, der aldrig klarede det igennem onlineportalen.

Der skal defineres nogle klare forventninger og rammer for, hvordan vi bruger disse medier lige så vel mellem mor og søn som hele samfundet imellem, så der til ingen tid vil være flere mødre, der igen begår den samme fejl og overvåger deres teenagers Facebook-profil.

• Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

• Du lytter til Politiken

Hør podcast: Michelin-stjerner – fisefornemt snobberi eller brugbar guide?
    Hør podcast: Michelin-stjerner – fisefornemt snobberi eller brugbar guide?

Henter…

I aftes udkom årets store madbibel - Michelin-guiden 2019. Michelin har været den højeste kulinariske smagsdommer i en tid, hvor madkultur er blevet en international megatrend, og kokke er blevet rockstjerner. Men er stjernerne lige så vigtige pejlemærker, som de har været?

• Du lytter til Politiken

Hør podcast: Klaus Riskær - Danmarks Donald Trump?
    Hør podcast: Klaus Riskær - Danmarks Donald Trump?

Henter…

Klaus Riskær - Danmarks Donald Trump? Klaus Riskær er tilbage på avisernes forsider. Han rejser sig altid igen, uanset om han går konkurs, bliver ekskluderet eller sat i fængsel. Og nu stiller han op til Folketinget. Men hvad driver ham? Og kan det passe, at han i dag er mere til klima og social retfærdighed end til utæmmet kapitalisme? Eller er han – som nogle mener – det danske svar på Donald Trump?

• 
    A male giant panda from China named Cai Tao eat eats a stick at Taman Safari Indonesia zoo in Bogor, West Java, Wednesday, Nov 1, 2017. Giant pandas Cai Tao and Hu Chun arrived Indonesia last month as part of China's "Panda diplomacy." (AP Photo/Achmad Ibrahim)

Et kongerige for to pandaer? Kun Kinas allerbedste venner får lov at lease et par af de sjældne pandabjørne, sagde den kinesiske præsident Xi Jinping, da han lovede Danmark et par. Kina har flere gange brugt de sjældne dyr som en brik i deres udenrigspolitik. Men hvad har Danmark givet køb på, for at blive en af Kinas allerbedste venner? At tale om Tibet?

Forsiden

Annonce