Inkluderende? Anne Reff Pedersen har kun negative erfaringer med folkeskolens behandling af ordblindhed. Tegning: Anne-Marie Steen Pedersen

Inkluderende? Anne Reff Pedersen har kun negative erfaringer med folkeskolens behandling af ordblindhed. Tegning: Anne-Marie Steen Pedersen

Debatindlæg

Dette er et debatindlæg. Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her.


Lektor: Der er ingen plads til ordblinde i folkeskolen

Vi har i de 10 år, vores søn har gået i folkeskole, aldrig mødt en klasse- eller faglærer, der har vidst, hvad det vil sige at være ordblind.

Debatindlæg

I disse dage bliver elever færdige med folkeskolens afgangsprøve, og det strømmer ud i sommerlandet med glade 9. klasser, der har færdiggjort deres skoletid.

Der er i særlig grad nogle elever, der burde ønskes tillykke, fordi de har gennemført folkeskolens afgangseksamen med den særlige omstændighed at være ordblinde. Der er en gruppe af elever, der gennemfører en skolegang og afgangseksamen på trods af rystende ringe omstændigheder.

De er ikke ressourcesvage elever, selv om de ofte behandles, som om de var, de er faktisk ofte elever med særlige forudsætninger, store it-kundskaber, som folkeskolen slet ikke kan imødekomme eller sætte pris på.

Den allerførste barriere i forhold til folkeskolens behandling af ordblinde handler i korthed om, at der stadig i 2013 blandt folkeskolelærere er en udbredt uvidenhed om, hvad det vil sige at være ordblind. Vi har i de 10 år, vores søn har gået i folkeskole, aldrig mødt en klasse- eller faglærer, der har vidst, hvad det vil sige at være ordblind, og som f.eks. har kendt til Videnscenter for ordblindhed.

Forskellen mellem lægen, der får en patient med uforklarlige symptomer, og folkeskolelæreren, der får en elev, der er lidt anderledes end de andre, er, at lægen vil prøve at finde ud af, hvad patienten fejler og via artikler og viden undersøge problemstillingerne.

Derimod vil folkeskolelæreren, der observerer, at en elev har svært ved at følge med i dele af faget gøre: ingenting. Kulturen er ikke at indhente viden i folkeskolen, eller tage ansvar. Med andre ord betyder inklusion at gøre ingenting. Her er fire eksempler fra vores ordblinde søns skoletid i 2013:

1. Brug af it-støtte: Han modtager en såkaldt it-rygsæk (dvs. en bærbar pc med et program, der hedder CD-Ord), uden at en eneste medarbejder på skolen kender programmet CD-Ord, og den indstilles aldrig til ham, da der ikke er en eneste lærer, der kan lære ham at bruge den på skolen.

2. Indskanning af tekster: En religionslærer anvender paratvidenstest hver måned, der er lavet i hånden. På trods af henvendelser til både skolens ledelse og skoleforvaltningen lykkes det aldrig at få læreren til at indskanne testen. Skolens ledelse laver følgende ordning: Prøven skal gives til den ordblinde, der skal give prøven til ordblindespecialisten, der skal indskanne prøven for læreren og give denne til læreren. Dette kom dog aldrig til at virke, og eleven gik derved glip af de fleste prøver, lærerens eneste kommentar var til de andre elever: Jeg vidste ikke, han var så dårlig til at læse.

3. Vidensniveau: I 7. klasse modtager vi en aften et telefonopkald fra skolens psykolog, da hun erfarer, at vi flytter vores søn til en skole, hvor vi håber, at de kan anvende it til udprøvningen i de ældste klasser. Hun beklager, hun ikke har haft tid til at snakke med vores søn, og da jeg spørger, om hun kan anbefale litteratur om at have lidt skoleselvtillid, kommer følgende råd: Vi kan jo prøve at google ordet selvtillid.

4. Test: Alle nationale test op til 8. klasse blev foretaget uden it-understøttende hjælpemidler og uden ekstra tid. Den daværende klasselærer foreslog, man kunne lade være med at tage testene. Det var jo synd for ham, hvis resultaterne ikke var gode.

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Ja, det var synd for ham og ikke mindst synd for os som forældre at skulle finde os i årtier med en larmende inklusionsinkompetence.

At folkeskolen i dag for udskolingen fungerer uden nogen form for it-undervisning, er ikke blot forfærdelig gammeldags, det er også rystende, da den almindelige lærer ikke har basal viden om selv meget lidt komplicerede it-funktioner.

Til gengæld har vi oplevet, at en lærer har fortalt vittigheder om, hvor dumme ordblinde er i timerne, en, som mente, ordblinde ikke kan have tysk, hvad skal de også med dette fag. En, som roste vores søn, efter at han havde fået en dårlig karakter, fordi den foregående ordblinde havde fået 00.

Jeg tør slet ikke tænke på, hvordan en folkeskole er for den elev, der ikke har en forælder til at råbe op

Lige nu er hverken prøver, hverdagen eller hele folkeskolen indrettet til ordblinde elever, og de får meget få positive oplevelser med derfra med konsekvenser for selvværd og læringslyst.

Vores ordblinde søn er fænomenal med en computer, han er god til mange ting, når han ikke bliver stresset, alligevel har vi dog kun negative erfaringer med den danske folkeskole.

Man snakker i faglige kredse om at fokusere på elevernes ressourcer, men vi har primært oplevet to tilgange til det at være ordblind i folkeskolen: 1) du er dum og kan forblive i den kategori i hele skoletiden, så vi taler primært ned til dig. 2) det er dit eget ansvar, vi kan ikke gøre noget, det er ikke vores ansvar.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Når folkeskolerne i disse dage udsluser ordblinde (jeg gætter på, det er ganske få, det er jo synd for en stor del, som jo bare kan lade være med at gå op, eller som er flygtet hen til mere vidende efterskoler), så lad os ønske tillykke til jer, tillykke til de få ordblinde, som er blevet, som ikke har valgt en efterskole, men som har holdt fast i, at folkeskolen skal kunne rumme også børn med særlige evner og behov, fordi de også har særlige styrker, fordi de har haft forældre, der har støttet op.

Jeg tør slet ikke tænke på, hvordan en folkeskole er for den elev, der ikke har en forælder til at råbe op, jo, så sker der jo, ja rigtigt gættet .... ingenting.

  • Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden