Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste
Tegning: Per Marquard Otzen

Tegning: Per Marquard Otzen

Debatindlæg
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Dette er et debatindlæg. Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her.


Student: »Måske skulle vi gymnasieelever begynde selv at tage et ansvar«

Det kan meget vel være, at uddannelsessystemet ikke er godt nok, men måske skulle vi elever også se på os selv.

Debatindlæg
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Kære Formand for Danske Gymnasielevers Sammenslutning (DGS), Phillip Dimsits Lerer.

I de sidste par uger har du befundet dig en del i medierne, hvor du på vegne af os studenter og elever gang på gang kritiserer uddannelsessystemet for ikke at være »godt nok« grundet manglende visioner, innovation, nytænkning, ressourcer, vejledning til gymnasie- og folkeskoleelever, politisk engagement osv.

PHILLIP DIMSITS LERER

Ja, der findes mange at pege fingre ad, men hvad så med os elever? Er vi ikke også selv skyld i den middelmådighed, du selv skriver, at uddannelsessystemet efterhånden sigter efter?

For som du nu engang selv er klar over, så består hver gymnasieklasse i snit af 28 elever. Det betyder, at man som elev nemt kan gemme sig i mængden.

At man som elev kan vælge ikke at åbne en bog, sætte sig på bagerste række og gemme sig bag sin smarte æblecomputer, uden at læreren har en chance for at forsikre sig, om du nu følger med i undervisningen, eller om du som halvdelen af dine klassekammerater befinder dig på Facebook.

Sådan kan man som elev vælge at bruge det meste af sin gymnasietid og oven i købet ende med en hue på hovedet.

Der er for mange, som godt kan, men som ikke gider

Men hvorfor er det, at vi som elever og du som formand ikke griber i egen barm og retter en kritik indadtil?

Hvorfor er det, at vi konstant skal bede ’Moder Danmark’ om flere penge og bedre uddannelse, når en stor del af problemet ligger i, at vi elever bruger for meget tid på at være passive elever og spille tetris i tysktimerne?

Når gymnasier som det, jeg selv gik på, bliver tvunget til at ændre deres afleveringspolitik, fordi der er for mange elever, der ikke afleverer deres skriftlige afleveringer til tiden, så er det udtryk for manglende selvdisciplin.

Vi er med andre ord selv med til at sænke overliggeren, og man kan selvfølgelig altid bebrejde systemet for at svigte, men vi er da også gamle nok til selv at tage et ansvar for vores egen uddannelse.

For når staten gennemsnitlig bruger 200.000 kr. på at få os igennem gymnasiet, så forventes der fire ting af os: At vi møder op til timerne, at vi læser vores lektier, at vi engagerer os i undervisningen, og at vi afleverer vores afleveringer til tiden.

Har vi som elever så ikke et ansvar for på bedste vis at leve op til de forventninger?

Min påstand er, at der er for mange gymnasieelever, der svigter det ansvar.

Her medregnes ikke dem, som har sociale problemer i hjemmet eller har en manglende faglig kapacitet grundet social baggrund, for dem skal der selvfølgelig også være plads til.

Måske bør vi grave et spadestik dybere og spørge os selv, hvordan vi som elever kan løse problemet, frem for kun at pege fingre ad politikerne og kræve flere penge

At der er mange dygtige og engagerede elever, der lever op til deres ansvar, betyder ikke, at man skal vende ryggen til det problem, jeg vil vove at påstå, eksisterer: Der er for mange, som godt kan, men som ikke gider.

Og det går ud over de elever, som godt kan og/eller vil gennem diverse gruppeprojekter, hvor man ofte bliver hæmmet af at være i gruppe med en, som hverken har læst lektierne eller ønsker at bidrage til det kollektive arbejde. Det gælder såmænd, uanset hvor mange penge politikerne poster i systemet, eller hvor fine de visioner, du efterlyser, bliver.

Selv om jeg hverken har tal eller statistik på, hvor mange der præcis sidder på Facebook, afleverer for sent eller har en for høj fraværsprocent, så er det noget, jeg ikke blot selv har oplevet, men i stigende grad hører ligesindede fra andre københavnske gymnasier brokke sig over.

Jeg har selv, som du, kritiseret uddannelsessystemet for at fokusere for meget på kvantitet frem for kvalitet, og som du selv skriver i et velkomstbrev til samtlige 1. g’ere:

»I vil møde et system, der langtfra er verdens bedste, mest af alt fordi vi altid kigger mod de andre – i stedet for at kigge på os selv«.

Måske bør vi grave et spadestik dybere og spørge os selv, hvordan vi som elever kan løse problemet, frem for kun at pege fingre ad politikerne og kræve flere penge.

  • Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden