Trafficking. Undersøgelse viser, at 30 procent af danske mænd ikke tager afstand fra køb af sex hos handlede kvinder.
Foto: PETER HOVE OLESEN

Trafficking. Undersøgelse viser, at 30 procent af danske mænd ikke tager afstand fra køb af sex hos handlede kvinder.

Debatindlæg

Dette er et debatindlæg. Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her.

Danske mænd skal sige NEJ til sex med handlede kvinder!

Regeringen igangsætter en forebyggelses- og oplysningskampagne om menneskehandel til prostitution.

Debatindlæg

På fredag er det EU's officielle dag til bekæmpelse af menneskehandel.

Dagen bruges til at sætte et særligt spot på, at der rundt om i EU foregår en lukrativ form for kriminalitet – hvor det ikke er fysiske ting, der handles med, men mennesker af kød og blod. Og ikke mindst, hvad vi kan gøre for at komme denne umenneskelige form for kriminalitet til livs.

Den danske indsats har i mange år handlet om, hvordan vi finder ofrene, bedst støtter dem til at komme ud af handelsforholdet, og hvordan vi bekæmper bagmændene. Og det skal vi helt sikkert blive ved med.

Men skal vi komme menneskehandel helt til livs, bliver vi også nødt til at gribe fat om roden af problemet, nemlig efterspørgslen. Hvis der ingen efterspørgsel var, ville der heller ikke være handel med mennesker – f.eks. til prostitution.

Men sådan er det desværre ikke!

For nylig fik vi lavet en undersøgelse, der viste, at 30 procent af danske mænd ikke tydeligt og klart tager afstand fra at købe sex af handlede kvinder.

Skal vi menneskehandel til livs, skal vi også flytte holdninger

Det tal synes jeg er helt grotesk. For mig er det fuldstændig ubegribeligt, at man ikke som den største selvfølgelighed siger et rungende NEJ til at have sex med en kvinde, der er tvunget til det – en kvinde, der i værste tilfælde kan være udsat for vold, voldtægt og trusler på livet.

For mig siger undersøgelsen noget om, at det ikke er nok med f.eks. hårde straffe til bagmændene. Skal vi menneskehandel til livs, skal vi også flytte holdninger.

Jeg er overbevist om, at en stor del af de mænd, der gemmer sig bag tallene, simpelthen ikke ved, hvad menneskehandel er - hvilke vilkår kvinderne lever under, og hvad de ofte har været udsat for.

Undersøgelsen viste heldigvis også, at mange mænd ændrer holdning, når de bliver konfronteret med konkrete historier om kvinder, der er handlet til prostitution.

Bl.a. på den baggrund har regeringen besluttet at igangsatte en storstilet forebyggelses- og oplysningskampagne om menneskehandel til prostitution og tvangsarbejde. Kampagnen er netop sendt i udbud, og jeg glæder mig meget til at være med til at kickstarte den i begyndelsen af det nye år.

Kampagnen skal bl.a. oplyse nuværende og potentielle sexkunder om, at kvinder i prostitution kan være udsat for menneskehandel.

Det er mit håb, at når der næste gang bliver lavet en lignende undersøgelse, vil der være langt flere danske mænd, der uden tvivl i stemmen, siger NEJ til sex med en handlet kvinde.

• Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts