Få de vigtigste historier direkte i din indbakkeLæs mere

Ansigter. Akkari stigmatiserer den almene muslim, skriver Inaam Nabil, som er træt af, at man i talen om 'det farlige' ikke kan sætte et konkret ansigt på truslen. Tegning: Mette Dreyer

Ansigter. Akkari stigmatiserer den almene muslim, skriver Inaam Nabil, som er træt af, at man i talen om 'det farlige' ikke kan sætte et konkret ansigt på truslen. Tegning: Mette Dreyer

Debatindlæg

Dette er et debatindlæg. Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her.

Studerende: Akkari, det er os muslimer, du skylder en undskyldning

Akkari har ramt troende, velfungerende muslimer hårdest, skriver Inaam Nabil.

Debatindlæg

Din omvendelse, Akkari, kom som prikken over i’et på en debat, der nærmest hver sommer stempler en befolkningsgruppe, der tilhører landets næststørste tro: muslimerne.

Omvendelsen, efterfulgt af de frække deller, var uden tvivl sommerens hotteste emner.

Der oplever man, at 230.000 danske borgere bliver mistænkeliggjort og sat i skammekrogen for alverdens påstande om, hvad deres overbevisning skjuler af trusler for samfundet.

Som troende dansk muslim kræver jegogså enundskyldning. For jeg – og mange andre danske muslimer – var dem, der blev skadet mest!

Du, Akkari, skal selvfølgelig ikke stilles til ansvar for hele balladen i medierne, men har gjort din del for at holde debatten i gang. Du har bragt tegningskrisen øverst på den redaktionelle dagsorden igen.

Da du nu er ved at rydde op, er det passende, at du på din undskyldningsturné også undskylder over for dem, du har ramt allerhårdest med din ageren under krisen: os, der er troende danske muslimer og velfungerende samfundsborgere.

Vi ved, at der i gruppen af imamer også er selvudklækkede teologer og magtbegærlige mænd.

Nogle af dem tog os alle som gidsler under krisen, i deres tour de Mellemøsten. Ikke fordi jeg, ligesom så mange andre, placerer det entydige ansvar på disse imamer. De bar en del af ansvaret, og en række andre har også en byrde på skulderen – politikere, journalister og ikke mindst også Jyllands-Posten selv.

For det er naivt at tro, at en gruppe bestående af en overvægt af hjemmestrikkede imamer alene kan påvirke den arabiske gade, så den går i selvsving med afbrænding af ambassader med flere dræbte som følge af tegningerne. Det gør derimod national, international og økonomisk politik – generelt.

Kendsgerningen er, at vi danske muslimer var lus mellem to negle.

LÆS ARTIKEL

Mange af os brød os ikke om Jyllands-Postens manifestation af, at vi nu alle skulle acceptere at blive ’hånet, spottet og latterliggjort’. Mange af os brød os ikke om jeres virke i Mellemøsten eller herhjemme.

Og vi brød os ikke heller ikke om svaret fra Mellemøsten. For det hele var fjernt fra, hvad vi har lært om profetens maner, om tolerance, fred og dialog. Det var en ubehagelig debat, som opdelte os danskere i os-og-dem.

Kendsgerningen er, at vi danske muslimer var lus mellem to negle.

Du undskyldte overordnet for dit virke. Derefter slentrede du med undskyldningen gennem den offentlige debat til flere af krisens fremtrædende aktører. Fair nok.

Din undskyldning på nationalt tv og i de skrevne medier har ikke blot været et anliggende mellem dig og de personer, det har vedrørt. Det har sendt et signal om, hvem du mener, du har forvoldt skade.

Men hvad med os?

Når du ikke undskylder til mainstream danske muslimer, står vi tilbage som dobbelttaberne i denne her sag. Som troende dansk muslim kræver jeg også en undskyldning. For jeg – og rigtig mange andre danske muslimer – var dem, der blev skadet mest! Jeg blev yderligere stigmatiseret.

I de mange interview, hvor du gjorde rede for din omvendelse, fortalte du, at der findes konservative kræfter i de muslimske miljøer herhjemme. Du har sågar opfordret muslimerne til internt at tage kampen op mod de kræfter. Lad os sige det, som det er, Akkari: Vi legede ikke ’byen sover’, mens du drog på din dannelsesrejse.

Vi er flere, der ikke har ventet på din opfordring om internt at tage kampen op! For vi har længe kæmpet mod disse mennesker, selv om det har betydet, at vi på åben gade er blevet tilsvinet, at vi har fået indirekte trusler, og at nogle af os er blevet nægtet adgang i en af moskeerne herhjemme.

Efter al den skade, krisen har påført og stadig påfører os, er jeg ikke interesseret i din optræden på den internationale scene og generelt i de arabiske medier.

Ej heller i at diskutere, hvem der havde ret. Snarere studser jeg over din ytring om, at det i virkeligheden var dig, der blev manipuleret og misbrugt.

At der er kræfter derude, der manipulerer unge til at tænkte verden i sort og hvid. Jeg fristes til at spørge dig, Akkari: Hvor er de kræfter?

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Giv os en liste over navne på de personer og organisationer, der ødelægger det for ikke bare Danmarks 4,1 procent muslimer, men også for alle de andre borgere. Det skylder du os.

For lige nu skyder du med spredehavl ved implicit, at bede om spærpede opsyn med samtlige muslimske foreninger, organisationer og friskoler her i landet.

Du generaliserer og stigmatiserer den almene danske muslim, der hver dag står op, går i skole eller på arbejde og betaler sin skat.

Jeg er træt af, at man i talen om ’det farlige’ ikke kan sætte et konkret ansigt på truslen.

For som virkeligheden ser ud lige nu, kan det manglende ansigt betyde, at der potentielt er tale om alle os danske muslimer: mig, Hassan, min studiekammerat, lægen Mustafa eller sågar Mehmet, der sidder ved kassen i Netto.

Og jeg er hamrende træt af, at vi alle skal mistænkeliggøres.

Giv os et ansigt , Akkari. Hvem er truslen?

• Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Annonce

For abonnenter

Annonce

Forsiden

Annonce