Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Useriøst. Gymnasiet har i dag forvandlet sig til et værested for hvileløse unge, der sidder på Facebook, nægter at læse lektierne og simpelthen ikke kan finde ud af at aflevere til tiden.
Foto: Katinka Hustad (arkiv)

Useriøst. Gymnasiet har i dag forvandlet sig til et værested for hvileløse unge, der sidder på Facebook, nægter at læse lektierne og simpelthen ikke kan finde ud af at aflevere til tiden.

Debatindlæg
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Dette er et debatindlæg. Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her.


Student: Danske gymnasieelever må droppe offermentaliteten

Selvfølgelig har vi det hårdt, hvis vi forventer, at livet er sjov og ballade.

Debatindlæg
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Der er meget at være ked af, når man i dagens Danmark anno 2014 er en del af det danske uddannelsessystem.

For ifølge en undersøgelse, som DGS har lavet, sover hver fjerde gymnasieelev dårligt, 18,9 procent føler sig presset daglig, 33,8 procent føler sig ofte presset, og 31,5 procent oplever koncentrationsbesvær.

Vi kan alle blive enige om, at det ikke er positivt med mange søvnbesværede unge, men hvis skyld er det egentlig, at så mange unge har det svært?

LÆS MERE

I Politiken kunne man 14.1. læse, at gymnasieelevernes formand, Phillip Dimsits Lerer, mener, at det skyldes: »et selvudløst pres, der bunder i de forventninger, som vi føler, at samfundet har til os«.

Ikke nok med at vi skal høre på den sædvanlige svada om, hvor hårdt vi unge har det, og hvor synd det er for os, så placerer elevformanden endvidere et ansvar hos politikerne i form af krav om slappere adgangskrav til de videregående uddannelser, da man ikke skal presses, men have det sjovt.

For som elevformanden udtaler i samme artikel, så skal: »Det at gå på en uddannelse først og fremmest være sjovt og lærerigt«. Det er netop denne opfattelse af, at uddannelse først og fremmest skal være ’sjovt’, der er med til at skade det samfund, vi som unge borgere skal føre videre.

For selvfølgelig har vi det hårdt, hvis vi forventer, at livet er sjov og ballade. Jeg forventer jo ikke, at min tidligere 60 år gamle matematiklærer skal stille sig op i timen og holde et standupcomedyshow om differentialligninger.

Jeg forventer derimod seriøs og faglig undervisning, og af mig må der derfor godt stilles krav om koncentration og flid. Men gymnasiet har i dag forvandlet sig til et værested for hvileløse unge, der sidder på Facebook, nægter at læse lektierne og simpelthen ikke kan finde ud af at aflevere til tiden.

Bare se på htx på CPH West i Ishøj, hvor man har indført lektiefri undervisning. Man prioriterer simpelthen de svage elever over de stærke i uddannelsessystemet, og så er det ikke et under, at man gang på gang hører gymnasielærere, lektorer og professorer kritisere os unge for et for lavt fagligt niveau.

Og det lave niveau er da også en selvfølge, når man som uddannelsesinstitution udelukkende bliver belønnet for kvantiteten af elever, man spytter ud af uddannelsesmaskinen og intet andet.

  • Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden