Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste
Prostitution. Automatisk at gøre kvinder til ofre i al slags sexhandel er en unøjagtig og urimelig videreførelse af ideen om det evige patriarkat, mener Gert Buse.
Foto: LARS JUST (arkiv)

Prostitution. Automatisk at gøre kvinder til ofre i al slags sexhandel er en unøjagtig og urimelig videreførelse af ideen om det evige patriarkat, mener Gert Buse.

Debatindlæg
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Dette er et debatindlæg. Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her.

Den målrettede luder findes skam

Også selv om den lykkelige luder måske ikke findes.

Debatindlæg
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Jeg skriver dette som ekssexkøber efter Helene Nørskov Stranges indlæg ’Jeg troede, jeg var den lykkelige luder, men jeg solgte min sjæl for håndører’ (18.1.), der, så vidt jeg kan se, ikke fremstiller sig som offer for mænds overgreb selv efter en prostitutionskarriere på 6-7 år på et bordel, der beskrives som den ene ulækre og grænseoverskridende oplevelse efter den anden i en grad, så man som læser får kvalmefornemmelser af det.

Strange har da uden tvivl også lidt så meget på krop og sjæl, at det vil præge hendes liv længe, selv om hun nu er på vej til normalitet med en igangværende uddannelse og et fast (kvindeligt) parforhold. Det er noget af en bedrift, at hun er kommet så langt – og tillykke med det!

LÆS INDLÆG

Men det mest bemærkelsesværdige er, at hun ikke ser sig selv som offer for meget andet og mere end sin egen indledende naivitet, promiskuitet, at betragte sig selv som ’dronning’ og ’styrer’ af mændene og de i første omgang let tjente penge.

Man kan så undre sig over, at hun ikke tidligere sprang fra, når hun nu beskriver hele forløbet som en lang og gentagen ydmygelse og disrespekt for hendes grænser fra mændenes side. For ingen tvang hende jo ind i det bordelmiljø, hun tjente pengene i. Alligevel kan Strange ses som et offer, ingen tog sig tids nok og grundig nok af.

Det er klart, at handlede prostituerede per definition er ofre, og at kvinder, der prostituerer sig i et regelret bordelmiljø, også ofte i en grad er ofre.

Men så findes der jo også alle de kvinder, der selv har sat deres ’forretning’ op, annoncer selv, lejer sig ind et anonymt sted og selv bestemmer, hvem og hvad de vil gå med til.

Og dem findes der trods alt også rigtig mange af – se blot de sidste sider i Ekstra Bladet og rundt omkring på internettet.

Disse kvinder, som jeg kendte mest til, har oftest et helt bevidst formål med deres aktivitet, der gør dem til i hvert fald lige så ’medskyldige’ i sexhandelen som mændene – og lige så meget eller så lidt ofre som dem.

»Man skal ha’ en plan«, som en af dem sagde til mig (for hende handlede det om at tjene 30.000 kr. til en gæld). »I’m a business-girl«, sagde en anden, da jeg undrende hørte hende stille et ekstra pengekrav for et meget lille ekstraønske, jeg havde.

Disse kvinder vidste præcis, hvad de ville, men var ellers lige så parate til den handel, undertegnede slog af med dem. Og lod ikke visse grænser overskride, hvis de ikke selv havde lyst til det. Disse kvinder var ikke ofre for en mands herskende lyster, men brugte dem til pengeformål – iblandt sågar med en vis charme og varme.

Så automatisk at gøre kvinder til ofre i al slags sexhandel og prostitution er en unøjagtig og urimelig videreførelse af ideen om det evige patriarkat, for det omvendte er nok lige så sandt i hvert fald i halvdelen af tilfældene.

De resterende kvinder skal selvfølgelig have gode tilbud om at komme ud af det (hvis de vil).

• Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

• 
    Folkemødet åbner. Statsminister Lars Løkke Rasmussen holder tale. Winni Grosbøll Borgmester. 
Christian Falsnæs performenskunstner får publikum sat i gang.

Du lytter til Politiken

14. juni: Kommer der snart en regering? Nååå nej... der er Folkemøde!
    14. juni: Kommer der snart en regering? Nååå nej... der er Folkemøde!

Henter…

Kristian Madsen og Amalie Kestler udpeger ugens vigtigste politiske begivenheder. Om regeringsdannelse og om Toga Vinstue. Og møder de politikere, som ellers burde bruge tiden på at danne en regering. Samt en der gik, og en der kom.

• Du lytter til Politiken

13. juni: Folkemøde - Hey, Danmark? Vi skal lige ha' en snak...
    13. juni: Folkemøde - Hey, Danmark? Vi skal lige ha' en snak...

Henter…

I dag begynder fire dage med Folkemøde på Bornholm - uden den slags debatter, der normalt vækker de store følelser. På Folkemødet diskuterer man De Store Ting. Alt det, som det organiserede Danmark synes er væsentligt at snakke om. Men hvad er dét så?

• 15.000 mennesker er ansat til at gennemse det indhold, som Facebook vil skåne sine brugere for – videoer af mord, henrettelser eller mishandling af børn. Men hvem er de mennesker, der hver dag renser ud i internettets allermørkeste sider? Politiken har fulgt to af dem. ​

Forsiden