»Mænd skal have lige ret til børnene«
Olav Hesseldahl, Cand.Mag. i filosofi
»Mænds mangel på rettigheder i forhold til deres børn er et stort problem. For mænd er et ægteskab ikke bare et spørgsmål om kærlighed. Jeg ved det fra mig selv, jeg har to små børn, og jeg skal giftes til august. Selvfølgelig af lutter kærlighed, men også for at sikre mine rettigheder. Men selv om vi bliver gift, er det stadig kvinden, der står juridisk stærkest«.
»Fraskilte fædre skal have hjælp og rettigheder«
Troels Kristensen, betonstøber og rådgiver hos Foreningen Far
»På børneområdet står man ringere stillet som far, hvis man bliver skilt, det har jeg selv erfaret. Delt forældremyndighed kommer naturligt ved barnets fødsel, ja, men søger en mor fuld forældremyndighed efter et brud, er det svært og forvirrende at finde ud af, hvad man kan stille op som far. Ligestilling til fraskilte fædre handler både om mere oplysning og rådgivning, men også om politisk opbakning og viljen til at rette op på en forældet lovgivning«.
Dette er et debatindlæg. Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her.