Få avisen leveret hele julen: 15 aviser for kun 199 kr.

Fædreretten. 64% af de 18-29-årige adspurgte svarede, at mandens rettigheder i forhold til samkvem med børn er et stort ligestillingsproblem i Danmark i dag.
Foto: JOACHIM ADRIAN (arkiv)

Fædreretten. 64% af de 18-29-årige adspurgte svarede, at mandens rettigheder i forhold til samkvem med børn er et stort ligestillingsproblem i Danmark i dag.

Debatindlæg

Dette er et debatindlæg. Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her.

Unge: Her er den nye ligestillingskamp!

Vi har bedt 20 unge komme med et bud på, hvor ligestillingskampen skal bevæge sig hen.

Debatindlæg

»Mænd skal have lige ret til børnene« Olav Hesseldahl, Cand.Mag. i filosofi

»Mænds mangel på rettigheder i forhold til deres børn er et stort problem. For mænd er et ægteskab ikke bare et spørgsmål om kærlighed. Jeg ved det fra mig selv, jeg har to små børn, og jeg skal giftes til august. Selvfølgelig af lutter kærlighed, men også for at sikre mine rettigheder. Men selv om vi bliver gift, er det stadig kvinden, der står juridisk stærkest«.

»Fraskilte fædre skal have hjælp og rettigheder« Troels Kristensen, betonstøber og rådgiver hos Foreningen Far

»På børneområdet står man ringere stillet som far, hvis man bliver skilt, det har jeg selv erfaret. Delt forældremyndighed kommer naturligt ved barnets fødsel, ja, men søger en mor fuld forældremyndighed efter et brud, er det svært og forvirrende at finde ud af, hvad man kan stille op som far. Ligestilling til fraskilte fædre handler både om mere oplysning og rådgivning, men også om politisk opbakning og viljen til at rette op på en forældet lovgivning«.

LÆS KRONIKEN

»Lige løn for lige arbejde«
Mette Kästner Jacobsen, formand for Sygeplejerskestuderendes Landsforening

»Vi har udryddet den form for uligeløn, der opstår, når en mand og en kvinde udfører samme arbejde, på samme job. Tilbage står vi med uligelønnen for arbejde af samme værdi: To mennesker, der arbejder i forskellige fag, som har samme værdi, for samme arbejdsgiver – de to skal have lige løn! Det siger den danske ligelønslov også, men den er svær at bruge i praksis«.

»Ingen vej udenom øremærket barsel«
Karina Nicolaisen, formand for HK Ungdom

»Det er ikke fair, at den øremærkede barsel har haft politisk modvind. Hvert fjerde kvindelige medlem af HK i den fødedygtige alder bliver spurgt, om de har barselsplaner til jobsamtaler. Det er ulovligt! Selvfølgelig står det kvinderne frit for at lyve om deres fremtidsplaner, men ingen skal tvinges ud i at lyve. Hvis man øremærker barselspenge til mænd, bliver ansættelsessamtalerne rarere for alle parter. Arbejdsgiverne kan dermed ikke differentiere mellem ansatte, fordi alle potentielt set på skal på barsel«.

»Nej til kønskvoter, kvinderne er foran«
Chris Bjerknæs, DF Ungdom, Nordsjælland

»Ligestilling bør handle om reelle kvalifikationer. Vi skal turde at sige fra over for folk, der bliver forskelsbehandlet på grund af køn. Tag Helle Thorning som eksempel. Havde hun vundet formandsopgøret i 2005, hvis hun var en mand? Alle partier leder efter unge kvinder, helst kønne. De bliver båret frem, helt nede fra ungdomspartierne, uden at have vist noget synderligt intellekt. Er du kvinde i dansk politik, er du fem skridt foran fra start«.

SE DAGENS TEGNING

»Befri jer selv fra social kontrol«
Khaterah Parwani, jurastuderende

»Nydanske piger er stærkt repræsenterede på de videregående uddannelser, og det er beundringsværdigt. Men flere nydanske kvinder, der har stemmen, skal stå frem og gøre op med ’han må, men jeg må ikke’-mentaliteten. Mange begrænser deres sociale liv uden grund for at beskytte deres familier fra at høre ’dårlige rygter’ om dem. Den sociale kontrol kommer ikke altid fra forældrene. Vi kan kun komme misforståelserne til livs ved at tale sammen. Så vær modige og gå i dialog med hinanden, piger!«

»Gør op med hverdagssexisme på jobbet«
Rebekka Abildtrup Hansen, formand for 3F Ungdom

»Vi skal have fokus på den sexisme og de mandlige magtstrukturer, kvinder ofte udsættes for på arbejdspladsen og i hverdagen. Mænd, der til møder joker med, at den eneste grund til, at tingene bliver gennemført, er, fordi man har en nedringet bluse på, er et eksempel, jeg selv har oplevet. Eller mandlige kollegaer, der afbryder, forstyrrer og tager telefonen, mens kvindelige kollegaer taler. Specielt skal vi kvinder blive bedre til ikke at se hinanden som konkurrenter især inden for fag, hvor der traditionelt set ikke har været mange kvinder. Vi bliver nødt til at være solidariske. Vi skal blande os og stå op for hinanden!«

»Ny kønsmoral, tak«
Eini Carina Grønvold, manuskriptforfatter

»Vi må gøre op med vores forestillinger om, hvad en rigtig kvinde og en rigtig mand er. Piger udsættes i dag for social mobning, hvis de har sex med for mange. Det er et problem og afslører, at manden stadig har patent på den seksuelle drift. Jeg er vokset op med at se ligestilling som forældet og ugyldig, men jeg har også hadet at være pige, fordi jeg har oplevet mit køn som en forhindring. Vi har brug for flere positive fortællinger om det at være moderne kvinde«.

»Flere rettigheder til svage mænd«
Malte Conrad, ekstern lektor på Syddansk Universitet

»Vi skal forlange mandekvoter, mere barsel, sundhedstjek og offentlig ensomheds-coaching. For flere mænd lider af ensomhed, mænd har færre venner uden for arbejdspladsen, nogle har svært ved at finde seksuelle partnere, går ikke til lægen og har dårligere kontakt med deres børn. Oftest er det mænd uden penge og uddannelse. De mænds problemer anses for selvforskyldte og ynkelige. Men mænd er ikke ofre, og vi vil ikke ses som sociale tabere«.

»Kampdagen er international«
Tarek Ziad Hussein, jurastuderende

»Hvorfor skal kampen for kvinders anerkendelse og sikkerhed begrænses af landegrænser? Den internationale kampdag er vigtigere end nogensinde, men danske kvinder har glemt deres søstre i udlandet. I Indien bliver kvinder jævnlig antastet og voldtaget, i Saudi-Arabien må de hverken køre bil eller stemme, mens de i andre lande direkte forfølges som køn. Danske feminister kan ikke være så blåøjede, at de ikke kan se, hvor langt fra mål den globale kvindesag er«.

»Nye kønsbilleder i medierne«
Laura Friis Wang, journaliststuderende

»Ligestilling skal komme nedefra, og her er mediernes magt stor. Journalisterne har ansvaret, for de bestemmer, hvordan kønsroller skildres. Væk med de forældede stereotyper på mand og kvinde og frem med moderne og brogede billeder. Rektoren fra Danmarks Medie- og Journalisthøjskole udtaler, at der i fremtiden skal undervises i kønsroller og debat for at lære kommende journalister at fremstille kønnene rigtigt i medierne. Lad os gøre det nu!«

»Kvinderne er stadig bagud«
Mette Viktoria Pabst Andersen, socialdemokrat

»Vi luller os ind i en naiv tro på, at vi har ligestilling. At nu er det bare op til den enkelte. Intet kunne være mere forkert. Vi lever i en virkelighed, hvor kvinder stadigvæk tjener mindre end mænd, tager langt størstedelen af barslen og laver absolut mest i hjemmet. Jeg har svært ved at tro, at det sker, fordi kvinder bare fra naturens side er mere vilde med at lave spaghetti og lufte ud i soveværelset end mænd. Ligestillingskampen anno 2014 handler altså om at gøre vores generation opmærksomme på, at der stadig er manglende ligestilling på en lang række punkter. Løn, barsel og bestyrelsesposter«.

»Kvindelige forbilleder, tak«
Dan Nielsen, iværksætter

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

»Kvindelige chefer er ikke kun vigtige forbilleder for unge kvinders syn på deres egne karrieremuligheder, men også for mænds opfattelse af kvinder som ledere. Bedre ligestilling opstår ved holdningsændringer og ikke kvoter! Den kommer med den helt naturlige tilgang af kvindelige rollemodeller på arbejdsmarkedet. Mine tidligere kvindelige chefer har haft stor indflydelse på mit syn på kvinder som dygtige ledere. Vi er godt i gang med en positiv forandring«.

»Nej til vold og voldtægt«

Mads Ananda Lodahl, sexolog

En ny undersøgelse udpeger danske kvinder som de kvinder i EU, der er mest udsat for vold, stalking og sexchikane. At være fri for vold er en menneskeret, kvinder ikke kan tage for givet i Danmark. Vi burde sætte som mål at blive det første land i verden uden voldtægt. Helt seriøst. Forestil dig, hvordan det ville være. Vi kunne smide folk ud af festivaller for at give forbipasserende kvinder karakterer; klippe kørekortet, hvis folk råber efter kvinder i bilen, undtage kvinder fra våbenloven om natten. Forklare mænd, at de får mere og sjovere - ikke mindre og kedeligere - sex, hvis de lærer at respektere, at et nej er et nej.

»Ligestilling til den bredere befolkning« Rola El-Dirawi, tidl. medlem af Kvinfos mentornetværk

»Det er sørgeligt, at så få danskere mener, at ligestilling er et vigtigt emne i dansk politik. Men så længe ligestillingsdebatten kun handler om kvoteringer og topposter, kan folk jo ikke forholde sig til ligestilling. De bliver simpelthen ligeglade. Hvis den almindelige dansker skal mærke ligestillingen, må vi væk fra snævre principsager. Jeg mener bestemt, at øremærket barsel til mænd er det eneste rigtige sted at starte, hvis borgerne skal føle sig ligestillede. Jeg har selv taget barselsorloven med begge mine døtre. Min mand var kun hjemme hos os i to uger begge gange, fordi det var svært at holde barsel fra hans arbejde. Vi har alvorligt brug for politikere, der indfører ligestilling til den brede befolkning, som vi alle kan mærke i hverdagen«.

»Mændene er glemt«
Rasmus Brygger, Landsforeningenfor Liberal Alliances Ungdom

»Ligestillingskampen har længe haft et for snævert fokus på kvinders rettigheder og har helt glemt mændene. I dag er vores system skævvredet. Det er så præget af gamle ideer om kønsroller i familien, at mænds rolle i barnets opvækst tales fuldstændigt ned. Men faren har selvfølgelig en lige så vigtig betydning for børns udvikling som moren. For mig at se er det her det klart største ligestillingsproblem for mænd i dag«.

»Nedlæg de kønsopdelte toiletter«
Katrine Manfred Swets, forfatter

»Vi skal nytænke, hvordan vi indretter det offentlige rum, så det bliver tilgængeligt og trygt for alle. Vi kan begynde med at nedlægge de kønsopdelte toiletter. Transpersoner lever i dag med risikoen for at blive overfuset eller udsat for fysisk vold, hvis de ikke ligner en ’rigtig kvinde’ eller en ’rigtig mand’ på de respektive toiletter. Det er et fælles ansvar at fjerne muligheden for, at disse situationer opstår. Kønsopdelte toiletter diskriminerer desuden fædre på barsel, fordi puslepladsen oftest er placeret inde på kvindetoilettet. Det gør det illegitimt for far på barsel at skulle ind og give sit barn en ren ble på et sted, hvor han egentlig ikke må gå ind. De kønsopdelte toiletter opretholder desuden en forestilling om, at mænd er uhygiejniske eller direkte farlige, og at kvinder er nogle, der skal pudre næsen i fred. Derfor: Ud med alle mands- og kvindesymboler på de offentlige toiletter!«

»Folkeskolen kan opdrage«
Bob BohlBro, Formand for Lærerstuderendes Landskreds

»Ligestillingen skal starte i folkeskolen. Her skal vi blive bedre til at klæde eleverne på med et engagement i ligestillingsdebatten. Vi skal lære eleverne at være åbne og indgå i et mangfoldigt samfund med lighed mellem køn, seksualitet og etnicitet. Ligestillingsdebatten skal handle om den brede befolknings behov og foregå mellem os alle. Vi har brug for en folkelig debat. Og selvfølgelig skal den starte i folkeskolen«.

»Kvinder skal tage magten, ikke ansvaret«
Camilla Schwalbe, formand for Danmarks Socialdemokratiske Ungdom

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

»Kvinderne skal til at få lidt mere røv i bukserne! Vi skal droppe altid at tage ansvaret for kagebagning, organisering af møder, oprydning i it-systemer generelt skal være vandrende skrivepulte. Flere kvinder burde banke i bordet og sige, jeg vil sgu kun være med til det, der handler om magt, beslutninger, retning og strategi. Ligeløn og fair fordeling af barsel kan bringe os vidt, men den sidste mil skal vi gå alene. Hvis kvinder nu en gang imellem, kollektivt, droppede altid at tage det organisatoriske ansvar, så ville verden se anderledes ud. Vi kvinder må losse os selv i popoen for at få indflydelse og træde op ad samfundets stige. Selvfølgelig skal vi gå langt politisk, men der er en kulturel udfordring, som vi ikke taler om, og som vi heller ikke må tale om. I hvert fald ikke på venstrefløjen, hvor jeg hører til. Så får man røven på komedie«.

»Ligestillingskampen er relevant i udlandet, ikke i Danmark«

Morten Dahlin, studerende og folketingskandidat for Venstre

»Vi har jo generelt ligestilling mellem mænd og kvinder. Derfor er det også kun positivt, at regeringen droppede deres forslag om kvoter og øremærket barsel til mænd. Ligestillingskampen i 2014 skal være global. I Afghanistan har vi opnået meget, især på uddannelsesområdet. Men der er stadig et utal af lande, hvor kvinder ikke tilnærmelsesvis har de samme rettigheder som mænd, og hvor vold, diskrimination og undertrykkelse desværre er en del af hverdagen. Ligestillingskampen skal fokuseres i udlandet«.

• Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Forsiden