Tegning: Roald Als

Tegning: Roald Als

Debatindlæg

Dette er et debatindlæg. Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her.

Glem kompetencerne og bliv et selvstændigt menneske

I dag er unge mennesker kun interessante som kommende arbejdskraft.

Debatindlæg

I det moderne samfund er kompetencer i højsædet. Al uddannelse går i dag ud på, at den studerende skal blive kompetent, fordi kompetencer er hovedvejen til beskæftigelse.

Kan man have noget imod det? Er det ikke udtryk for en håbløs, forældet indstilling, at man er kritisk over for ideen om kompetence?

Man er jo – selv jeg er det – nødt til en gang imellem at tage sine fordomme op til kritisk prøvelse, især i betragtning af at tilhængerne af kompetencer uhyre sjældent synes at være kritiske over for deres egen idé. Fra den kant hører man kun jubel. Min kærlighed til kompetencer kan dog ligge på et knappenålshoved.

Min brave og sindige Sindal-elev i 3. g svarede helt ubevidst i tidens ånd, da jeg sluttede min undervisning i oldtidskundskab med at spørge, om man efter 1 års undervisning kunne se betydningen af at vide en del grundlæggende ting om oldtid og eftertid ved læsning af Homer, Euripides, Platon, Sapfo, Cicero, Seneca, Epiktet, Ovid og Catul og deres relevante efterkommere?

Jo, sagde min søde elev, men va ska vi bru’et te?

Hun skulle være sygeplejerske og havde syntes, at det alt sammen var underholdende, men nyttigt? Eller anvendelsesorienteret (den moderne tids ypperste glose til bedømmelse af viden)? Nej, hun blev ikke en dygtigere sygeplejerske af alt det oldævl.

Min stadig brave Sindal-elev er som snydt ud af næsen på undervisningsminister Christine Antorini.

I et særnummer af mit fagpolitiske blad, Gymnasieskolen, i maj måned udtalte undervisningsministeren, at hun på sine besøg på landets gymnasier altid sagde til de kommende studenter:

»I bliver ansat på jeres kompetencer, men fyret på jeres personlighed«.

Derfor er det gymnasiets opgave at klæde eleverne på med kompetencer og personlighed, der fører til arbejde. Jamen, er det ikke det, det kommer an på? Findes der overhovedet andre mål i denne tilværelse end arbejde?

Sagt ligeud: Jeg er desværre rystet over, at undervisningsministeren kan sige sådan noget sludder! Jeg ved godt, at hun er en speed-taler, og forstår også, hvorfor hun er det. Men kunne hun ikke tænke sig en lille smule om, når hun udtaler sig til eleverne om gymnasiet og om deres fremtid? Bare en lille smule?

Indholdet af hendes udtalelse er jo den rystende, at kompetencer og personlighed er den samme ’udvendige’ smartness, et stangsæt af fleksible færdigheder, der gør en anvendelig på arbejdsmarkedet, ’klædt på’ til at bestride sin funktion på en arbejdsplads.

Hvis eleverne på nogen måde kunne formodes at besidde et selvstændigt indre, det, der kaldes en personlighed, gælder det ifølge undervisningsministeren om at få denne personlighed udryddet hurtigst muligt.

Personlighed er en særhed, en hæmsko, selve årsagen til, at man ikke kan få et job i det moderne samfund. Nej, man skal ikke have personlighed, højst en relativ attitude, der passer til lejligheden.

Jeg synes naturligvis ikke, at det er en god idé at uddanne til arbejdsløshed, men sjældent har jeg dog hørt en repræsentant for moderne uddannelses- og markedstænkning, konkurrencestatens elite, sige så tydeligt, hvad det handler om i det store opgør med den klassiske uddannelsesopfattelse.

Den klassiske handlede om at forberede det unge menneske til liv og arbejde, den integrerede dannelse og uddannelse i et samlet perspektiv. I dag er det samme unge menneske kun interessant som kommende arbejdskraft. Det er den moderne markedsstats opfattelse af uddannelse.

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Vi forbinder selvstændighed med personlighed. Eller jeg gør det i hvert fald. Og selvstændighed, kritisk sans, dømmekraft på basis af en bred viden og åbenhed over for nye og andre ideer er for mig helt selvfølgelige idealer.

Udsyn og frihed hænger sammen, men hvordan skal man opnå disse idealer, når man reducerer uddannelsernes indhold uophørligt og erstatter brede realkompetencer med smalle formalkompetencer?

Jeg har før gjort opmærksom på, at vi lever i en utroligt autoritær og konform tid, der undergraver frihed og selvstændighed.

Kompetenceundervisningen er et eksempel på denne smalle, formelle, indterpede og indlærte træning af færdigheder og handlingsberedskab, der angriber viden, overblik, udsyn og kritisk bevidsthed. Kompetencer angriber præcist personligheden og gør den til en habit, man tager af og på efter det miljø, man befinder sig i.

Før læringen overtog undervisningen, var der noget, der hed pensum. Kompetencer afskaffer pensum. Pensum var et krav om bred og – alt efter niveau – dyb viden om et fags indhold.

Dette krav er i dag opgivet til fordel for et anvendelseskriterium, som om det klassiske vidensbegreb ikke først og fremmest blev målt på kunnen. Kan du ikke gøre rede for Arkimedes’ lov, den naturalistiske fejlslutning eller de romantiske ideer i ’Guldhornene’, har du ganske enkelt ikke forstået sagen.

I dag hylder man anvendelse som altings højeste mål, hvilket både er hoved- og halsløst.

De humanistiske fag, der er bredt historisk anlagt, hvilket kræver en nogenlunde vidtgående læsning, gøres smalle og formalkompetente.

Historien er jo alligevel en enorm losseplads, passé, og hvad kan man lære af den? Kun fejltagelser, og er det noget at lære? Og hvad er det for en slags elev, man får ud af læringen? Den kompetente papegøje! Christine Antorinis ideal!

Markedsstaten vil kun have papegøjer uden personlighed, der kan raspe kompetencer af sig.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Jeg ser et kommende samfund foran mig – en kedsommelighedens ørken med Christine Antorini som en anden Moses, hvis ikke det lige var for de unge mennesker, der naturligvis ikke gider finde sig i en så dræbende indoktrinering.

Heldigvis er de unge mennesker levende individer, der ikke vil nøjes med en statsdirigeret læringsdiæt. Også min søde elev fra Sindal!

Med denne tiltro vil jeg ønske årets studenter til lykke! Glem kompetencerne og bliv selvstændige mennesker – det modsatte af undervisningsministerens anbefaling!

• Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts