Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste
Tegning: Philip Ytournel

Tegning: Philip Ytournel

Debatindlæg
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Dette er et debatindlæg. Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her.

De borgerlige politikere skulle ryge sig en ordentlig bong

Det kræver ikke rød-blå faner at fatte, at det ikke er farligere at ryge en enkelt joint end at drikke en øl.

Debatindlæg
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Et flertal af landets politikere lever i en naiv forestilling om, at det illegale hashsalg bedst bekæmpes af lovens lange arm.

Selvsamme flertal ser det som deres ypperste opgave at bestemme, hvordan du lever dit liv, hvad du spiser, og hvad du ryger. Bag Christiansborgs tykke mure synes der ikke at være nogen grænser for, hvad politikerne kan og skal.

Det er en mageløs forglemmelse af, hvad deres egentlige opgave er. En overvurdering af egne evner. Og en kæmpe fornægtelse af den virkelige verden.

Staten skal ikke blande sig i, om du ligger i ske med konen, surfer net-erotik, skamlæser Rokokoposten, drikker cola eller ryger en joint. Forbudspartierne – herunder Socialdemokraterne, Konservative og Dansk Folkeparti – er helt galt afmarcheret, når de plæderer for et fortsat forbud mod hash. Kan det passe, at Venstre skal tilhøre denne gruppe?

Som venstremand burde jeg følge partilinjen og være imod hash. Hvordan det så lige hænger sammen med partiets liberale fritænkende tankegods og individets selvstændighed, er mig en gåde.

Derfor har jeg valgt at støtte tanken om fri hash i Danmark. Dermed lægger jeg mig på linje med Frank Jensen, Enhedslisten og Liberal Alliance. De fleste på venstrefløjen har i dette sjældne tilfælde set lyset og dermed sat individet fri. Dejligt. Jeg har længe ledt efter andre venstrefolk, men de tør enten ikke sige, at de er for fri hash, eller også er de ministeremner og skal ikke have noget klinket med partitoppen.

LÆS KRONIK

Det er min frie ret at drikke 10 liter cola og dermed indtage en på sigt livsfarlig mængde sukker – nærmere bestemt 1.000 sukkerknalder. Herefter kunne jeg indtage 33 spandauere, eller skulle jeg have sagt 1 kg fedt? Jeg må ryge en karton cigaretter på én gang og med en hospitalsindlæggelse og et livsfarligt nikotinchok til følge.

Jeg må køre 130 km/t på motorvejen og inhalere Københavns bilforurening – og det er endda gratis. Jeg må ryge te og svampe helt uden konsekvenser. Altså lige bortset fra, at jeg kan dø af det hele. Og, nå ja, så bliver samfundet jo alligevel indblandet.

Men hedder det galar, fed, rygeren, tjald, miks, sjov tobak, fniseurt, urt, græs, bønneklump, fjolletobak, fy-tobak, cirkustobak eller bare hash, så er det ulovligt. Det er galimatias.

Negativisterne bruger skræmmekampagneudtryk om, at det dræber, det gør en dum, det er yderst usundt, det er vejen til kriminalitet, social deroute, og at man kommer i kontakt med forkerte typer. Det kan de i og for sig have ret i. Hvis man altså overdriver indtaget eller er meget uheldig.

Men negativisterne er kloge. De drejer debatten hen i fare, risiko og kriminalitet. Det er jo slet ikke der, vi skal hen. Det handler om din og min personlige frihed.

Staten skal da ikke bestemme hverken min eller din aftensmad. Staten skal ikke bestemme, hvad jeg vil sige, og hvad jeg mener. Det er et frit land, og jeg vil arbejde for, at det forbliver det.

Jeg er klar over, at man ikke kan tillade alt. Og man kan ikke gøre alt på én gang. Det var kun, da man gik i folkeskole, at man mente, at alt burde være sort eller hvidt.

Derfor kan vi heller ikke frigive hash på én nat. Det skal ske kontrolleret. Og jeg mener i dag, at ikke alt skal legaliseres. Hård narko giver langt mere utilsigtede og ikke-gennemskuelige konsekvenser. Det er dødeligt i meget små mængder. Og så er det aggressionsfremkaldende.

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Nogle hævder, at en legalisering af hash kan bekæmpe banderne. Jeg skal lade være usagt, hvorvidt det er sandt. Hvis det er tilfældet, er det en sidegevinst, men vigtigst er, at vi får den personlige frihed tilbage.

Vi skal jo værne om hinanden. Næstekærlighed og frihed under ansvar er vigtigt. Derfor synes jeg, at vi skal være voksne og tale om og debattere dette emne. Vejen til fri hash skal findes, uanset om det er gennem Frank Jensens kommunale produktion og salg, eller det er en komplet liberalisering af markedet. Vi er ude efter frihed og retten til at bestemme over vores eget liv.

Det kræver ikke rødblå faner at fatte, at det ikke er farligere at ryge en enkelt joint end at drikke en øl. Begge slags er ganske ufarlige i små mængder og giver en mild rus.

Så kære negativister, tænd op under bålet og slap af. Lad os borgere være i fred og lad jeres nypuritanske lyster blive hjemme i privatboligen. Der er sikkert et tæppe, der skal støvsuges for tredje gang, eller en lampe, der skal tørres af igen.

Men for guds skyld, lad os slippe for flere forbud og regler.

• Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Læs mere:

Annonce

Annonce

Podcasts

Forsiden