Få avisen leveret hele julen: 15 aviser for kun 199 kr.

Tegning: Anne-Marie Steen Petersen

Tegning: Anne-Marie Steen Petersen

Debatindlæg

Dette er et debatindlæg. Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her.

Jeg er blevet overfaldet og svinet til på grund af mit tørklæde

I 16 år har jeg holdt dismriminerende oplevelser for mig selv. Nu er det slut.

Debatindlæg

De seneste ugers debat omkring tørklædet og især indlægget af Karen West m.fl. i denne uge har fået mig til at nå kogepunktet.

Påstanden om, at minoriteterne (muslimer) ikke er tolerante, hvad angår påklædning såsom korte nederdele, og på samme tidspunkt om, at vi kvinder med tørklæde bliver accepteret i et samfund, som viser tolerance i forhold til vores tørklæde, er noget værre vrøvl.

Karen West påstår i diverse debatter, at hun står ved alle kvinders ret til at gå klædt, som de vil, og alligevel formår hun gang på gang både at mistænkeliggøre baggrunden for kvinders valg af tørklædet og at bagatellisere den hetz og intolerance, som mange kvinder med tørklæde oplever i det danske samfund.

Jeg tror, problemet går begge veje. Men jeg er også overbevist om, at mange kvinder med tørklæde ikke fortæller deres historier om deres oplevelser i det offentlige rum. Men jeg har fået nok.

Jeg er træt af at høre på intolerante fordømmende mennesker, der tror, at de kender mig bedre, end jeg kender mig selv. Der ’ved’, at jeg er blevet tvunget til at bære mit tørklæde. Men gæt engang, kære medborgere? I, der tror sådan, tager fejl. Jeg bærer mit tørklæde med stolthed og med kærlighed. Det er mit valg. Det er uforståeligt for jer. Det rager mig en papand!

Karen West m.fl. påstår, at minoriteterne ikke udviser samme tolerance over for majoritetssamfundet, som majoritetssamfundet viser over for minoriteterne. Hvor er beviserne for denne latterlige påstand?

Eksemplet med Fatma Øktem, der modtog et verbalt angreb fra én ung muslimsk glatnakke på grund af sin korte nederdel? Tag jer dog en tudekiks.

Jeg er blevet slået på gaden, hvorefter jeg har fået at vide, at jeg skal »tage mit f... tørklæde af«. Politiet ville ikke lægge sag an, fordi min mand var mit eneste vidne. Jeg har været vidne til en hel bus, der råbte, at de ville stemme Dansk Folkeparti og få muslimerne ud af landet, fordi en pige med tørklæde kom til at holde omkring sædet foran sig, da bussen drejede, og derved fik rørt ved en anden piges hår.

Jeg har oplevet en mand pludselig gå amok på min dengang 3 måneder gamle nevøs barnevogn med slag og spark, hvorefter en anden mand overfusede min søster med ord som »terrorister« og andet, spyttede hende i ansigtet på en propfyldt Nørreport Station, mens alle så til uden at hjælpe.

Den eneste kommentar, vi fik, var fra et kærestepar, der sagde til min grædende søster, at det jo »ikke var personligt ment«.

Derudover har jeg i mine år som lægestuderende oplevet en overlæge, der ud i den blå luft og foran hele klassen begyndte at kalde muslimer terrorister midt under min fremlæggelse af en patient.

Herefter begyndte de studerende, ja endda patienten at deltage i et langt verbalt angreb på muslimer.

Jeg er også blevet svinet til af sygeplejersker på forskellige hospitalsafdelinger på grund af mit tørklæde og har fået en masse andre ’små bemærkninger’ og hårde slag gennem både lægestudiet og på gymnasiet af både elever og lærere.

Og jeg VED, at vi er mange, der har oplevet lignende situationer.

Det er nemt at påstå, at vi lever i et tolerant samfund, når man ikke går i vores sko, og når ingen påtager sig ansvaret for at registrere denne hetz.

Men det kan være, at den her debat har været til nytte, fordi det får helt almindelig mennesker som mig til at komme ud og fortælle om sine oplevelser. Til at stå stærkere, når jeg oplever noget lignende næste gang.

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

For ja, jeg har været tavs under hver eneste af disse episoder i 16 år nu. Men jeg har besluttet, at det stopper nu. Jeg er nødt til at beskytte mig selv, fordi jeg har erfaret, at ingen andre vil beskytte mig i vores samfund. Og da især ikke personer, der påberåber sig at være tolerante, som Karen West.

Jeg er ikke et offer. Jeg skriver ikke dette for at krænge mit hjerte ud. Jeg fortæller det, fordi jeg er træt af at høre andre tale på mine vegne.

Min stilhed har været min styrke i disse år. Fordi jeg følte, at det var unødvendigt at diskutere med fordomsfulde mennesker, som bare vil have ret. Alverdens diskussioner vil ikke ændre deres adfærd. Men jeg har lært nu, at jeg er nødt til at sætte folk på plads, når de opfører sig på denne måde, da de ellers vil fortsætte denne adfærd over for andre, de møder på gaden.

De vil ikke ændre mening om mig eller andre kvinder, der bærer tørklæde. Og det er jeg da også ret ligeglad med. Men måske vil det lukke munden på dem, næste gang jeg møder dem på gaden!

Med venlig hilsen en helt almindelig møgtræt kvinde, der til stor forargelse for de ’bedrevidende’ bærer tørklæde.

• Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Læs mere

Annonce

For abonnenter

Annonce

Forsiden