Foto: Roald Als
Debatindlæg

Dette er et debatindlæg. Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her.

Anders Fogh har fået sin minimalstat

Når kontakten mellem borger og det offentlige forsvinder, ryger tilliden.

Debatindlæg

For nylig blev jeg for første gang siden nedlæggelse af mit lokale skattekontor ringet op af en medarbejder fra Skat, som sidder i Korsør og tager sig af arvesager i hele landet.

Jeg blev næsten rørt til tårer over, at der stadig findes medarbejdere, som synes jeg har brug for personlig rådgivning. Og samtidig begræder jeg de tusinder, der er blevet fyret, og som gør det umuligt for almindelige mennesker at få løst banale sager ved fremmøde i nærområdet.

Ser vi i fugle- og landsperspektiv på fjernelsen af alle de lokale skattekontorer – og af følgerne af kommunalreformen, der har nedbrudt mangen et lokalsamfund ved at centralisere alt mellem himmel og jord i få store bysamfund – må vi borgere konstatere, at statslige og kommunalt ansatte møder vi i dag kun på diverse institutioner såsom fængsler, skoler, børnehaver og plejehjem.

På de spredte borgerservicer, hvor der stadig sidder et par stykker, får vi efter timer i køen henvisning til en hjemmeside, vi kan gå hjem og skrive til. Alle de dygtige fagligt kompetente kommunale sagsbehandlere, man før kunne få råd og vejledning af, er med andre ord væk.

De offentligt ansatte, der endnu administrerer stat og kommuner, er blevet utilgængelige

De offentligt ansatte, der endnu administrerer stat og kommuner, er blevet utilgængelige og nærmest ikke eksisterende. Om deres arbejde er overtaget af computerprogrammer, der skriver eller svarer på vores e-Boks, ligger hen i det uvisse.

Anders Fogh Rasmussen fik i høj grad indført grundlaget for sin minimalstat i sin regeringstid. Vi har nu fået en administration af samfundet uden ansigter og uden de oftest venlige sagsbehandlere, der tidligere formidlede lovgivningen, når vi borgere troppede op og snakkede med dem efter behov.

Når personlig kommunikation mellem borger og det offentlige udelukkes, forsvinder tilliden, og hermed er grundlaget for Foghs minimalstat klart til stede. Når tilliden til det offentlige forsvinder, forsvinder også villigheden til at betale de skatter, som opretholder staten.

I den forstand var både kommunal- og skattereformen en strategisk genistreg, som forløber for minimalstaten.

Men hvor er de politiske og folkelige krav til at gøre noget ved det?

• Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts