Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Tegning: Per Marquard Otzen

Tegning: Per Marquard Otzen

Debatindlæg
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Dette er et debatindlæg. Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her.

Jeg er rystet over den uret, man begår mod min kone

Jeg har hele tiden sagt til min eritreanskfødte kone, at man kan stole på det danske demokrati. Lige indtil politikerne begyndte at lege sagsbehandlere.

Debatindlæg
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Så stjal et bredt folketingsflertal med et pennestrøg lige et ukendt antal – formentlig flere hundrede – menneskers berettigede forventning om dansk statsborgerskab, nemlig alle de, der har opfyldt alle hidtil gældende krav til statsborgerskab og på den baggrund har søgt om dansk statsborgerskab inden for de sidste 16-18 måneder.

Min eritreanskfødte kone, Saba, er blandt de ramte. Hun bestod statsborgerskabsprøven i juni 2014. Hun opfyldte dermed alle daværende krav til dansk statsborgerskab og ansøgte straks om dansk statsborgerskab. Datoen for indlevering af ansøgningen til Vestegnens Politi var 23. juni 2014. Kvittering haves.

9. oktober 2014 fik hun besked fra Justitsministeriet om, at man fra politiet havde modtaget hendes ansøgning om dansk statsborgerskab. 8. juli i år bekræftede ministeriet, at min kone opfylder alle krav til dansk statsborgerskab, og at hun derfor også havde udsigt til at blive optaget på Folketingets lovforslag om dansk indfødsretsmeddelelse her i oktober.

Hun kunne dermed se frem til dansk statsborgerskab – og dansk pas – om ganske få måneder. Kun lige det sidste formelle manglede.

Nu har Socialdemokraterne og blå blok (Venstre, Dansk Folkeparti, Liberal Alliance og de konservative) så indgået en aftale, der indebærer, at der de facto lovgives med tilbagevirkende kraft.

Alle ansøgninger, der er modtaget i ministeriet efter 15. august 2014, får alligevel ikke umiddelbart dansk statsborgerskab, selv om ansøgerne opfyldte alle daværende krav til dansk statsborgerskab. Min kone er lige akkurat havnet på den forkerte side af målstregen.

Min kones pas lå billedligt talt næsten klar på skranken, da S og blå blok kom forbi og snuppede passet for næsen af hende

Jeg er som pårørende til en ansøger om dansk statsborgerskab rystet over den uret, der nu begås mod min kone og mod os som familie. Min kone er knap så rystet. Hun har hele tiden forventet, at noget sådant kunne ske.

Jeg har hele tiden sagt til hende, at hun kan stole på det danske demokrati. At Folketing og regering ikke kunne finde på at tilsidesætte politiets og ministeriets sagsbehandling. At den danske statsforvaltning kører efter princippet om god forvaltningsskik. Og at danske politikere ikke leger sagsbehandlere.

Min kones pas lå billedligt talt næsten klar på skranken, da S og blå blok kom forbi og snuppede passet for næsen af hende. Det samme er sket for måske flere hundrede andre ansøgere. Snydt på målstregen for det danske pas med tilbagevirkende kraft år og måneder bagud i tid.

Hvad der nu skal ske, er der ikke rigtig nogen, der kan svare på. Og dem, der burde – de hårdt prøvede sagsbehandlere i Indfødsretskontoret i Udlændinge-, Integrations- og Boligministeriet – har enten ikke telefontid eller tager ikke telefonen.

Skal min kone og de anslået flere hundrede andre i hendes situation starte helt forfra og indsende en helt ny ansøgning om dansk statsborgerskab?

Eller går ministeriet af egen drift i gang med at genbehandle min kones ansøgning om dansk statsborgerskab på det nye grundlag, som S og blå blok har bestemt, herunder de overgangsbestemmelser, som indgår i aftalen?

Vi aner det ikke, svaret blafrer i vinden. Det eneste sikre er, at min Saba – og med hende anslået flere hundrede andre – nu er pillet af det lovforslag om indfødsretsmeddelelse, som forventes fremsat i Folketinget senere i denne måned.

Et lovforslag, hun ellers var optaget på lige frem til 5. oktober, hvor så S og blå blok huggede til med deres aftale om dansk statsborgerskab.

• Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Læs mere:

Annonce

Annonce

Annonce

Podcasts

Forsiden