Debatindlæg afJan Kjærgaard

pårørende til ansøger om dansk statsborgerskab

Jeg er rystet over den uret, man begår mod min kone

Lyt til artiklen

Så stjal et bredt folketingsflertal med et pennestrøg lige et ukendt antal – formentlig flere hundrede – menneskers berettigede forventning om dansk statsborgerskab, nemlig alle de, der har opfyldt alle hidtil gældende krav til statsborgerskab og på den baggrund har søgt om dansk statsborgerskab inden for de sidste 16-18 måneder.

Min eritreanskfødte kone, Saba, er blandt de ramte. Hun bestod statsborgerskabsprøven i juni 2014. Hun opfyldte dermed alle daværende krav til dansk statsborgerskab og ansøgte straks om dansk statsborgerskab. Datoen for indlevering af ansøgningen til Vestegnens Politi var 23. juni 2014. Kvittering haves. 9. oktober 2014 fik hun besked fra Justitsministeriet om, at man fra politiet havde modtaget hendes ansøgning om dansk statsborgerskab. 8. juli i år bekræftede ministeriet, at min kone opfylder alle krav til dansk statsborgerskab, og at hun derfor også havde udsigt til at blive optaget på Folketingets lovforslag om dansk indfødsretsmeddelelse her i oktober.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Stopskilt_glad

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her