Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Generalisering. Tegning: Per Marquard Otzen

Generalisering. Tegning: Per Marquard Otzen

Debatindlæg
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Dette er et debatindlæg. Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her.

Det gør ondt at blive sat i bås med radikale imamer

Jeg har aldrig hørt nogen prædiken i Indre Mission, der kræver, at vi laver psykiske, fysiske eller sociale sanktioner mod vores børn, hvis de ikke følger vores strenge tro.

Debatindlæg
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

På det seneste har jeg i forskellige indlæg i Politiken – senest ’Vi overser kristen fundamentalisme’ (Pol. 3.4.) – og i den offentlige debat følt mig sat i bås med terrorister, fundamentalister og radikale samfundsomstyrtere, hvor jeg overhovedet ikke synes, jeg hører hjemme. Jeg indrømmer det fra starten: Jeg er indremissionsk. Jeg går i kirke, tror på Jesus, beder til ham og deltager i kristne lejre m.m. Det gør jeg ud over mit gode arbejde som gymnasielærer, mit liv som far til fire og en efterhånden betydelig tjans som bordtennistræner.

LÆS OGSÅ

Jeg føler mig egentlig som et intelligent, oplyst menneske, som har mine meninger om mangt og meget. Jeg er socialt indstillet og kan godt lide at være sammen med mennesker af alle slags uanset farve, religion eller seksuel orientering. Derfor gør det ondt, når man bliver sat i bås.

Indre Mission og andre missionsorganisationer bliver beskyldt for at indeholde de samme elementer som imamer, der er stærkt involveret i at radikalisere unge, og som tilsyneladende vil slå deres børn, når de ikke beder, og gøre alt muligt ondt mod deres piger, hvis de er seksuelt aktive før ægteskabet.

Jeg tillader mig som alle andre forældre at påvirke min børn med det jeg tror er rigtigt. Vi læser bibelhistorier sammen, og vi beder fadervor hver aften. Jeg tager dem med i kirke, og jeg lader dem gå på en friskole med kristne værdier, men de dyrker også fodbold, musik og unicykling, og de går på nettet uden forældrekontrol. Forleden læste min datter på 12 en bog, hvor kapiteloverskriften var ’Stiv pik og fuld fart’ (en bog, som den kristne friskole havde udleveret), uden at jeg greb ind.

Kort sagt, mine børn bliver påvirket af det danske samfund i alle dets skønne farver.

Det er også rigtigt, at jeg har nogle meninger om bl.a. seksualmoral, men det er meninger, som det vel stadig er lovligt at have i et demokratisk samfund. Som et demokratisk menneske accepterer jeg også, at flertallet er imod det, der er min overbevisning, og at jeg tilhører et mindretal. Jeg vil stadig sige min mening – til mine børn og andre, der vil høre den – men jeg vil aldrig ty til voldelig opstand eller skære forbindelsen til folk, der tænker anderledes.

Jeg har aldrig hørt nogen prædiken i Indre Mission, der kræver, at vi laver psykiske, fysiske eller sociale sanktioner mod vores børn, hvis de ikke følger vores strenge tro. De er stadig vores egne børn, som vi elsker over alt på jord. Skaber vi så altid harmoniske børn uden traumer? Vel gør vi da ej. Jeg håber (og beder selvfølgelig til), at mine børn må få så få traumer som muligt af at have fået mig som den ikkefuldkomne far. At nogle af min kristne forældre-kollegaer også kikser, er da ikke umuligt. Men betyder det, at vi er uegnede som forældre?

Jeg vil til enhver tid støtte op om det demokratiske Danmark, ligesom Indre Mission - så vidt jeg ved - altid har gjort det

Det er jo heller ikke, fordi børn af sekulariserede forældre altid kommer ud af barndommen uden sår på sjælen. I mit arbejde på gymnasiet kæmper vi med unge mennesker, der kæmper med lavt selvværd, identitetsproblemer, misbrug og generelt manglende mål og mening med livet, som ikke kommer af religiøs påvirkning, men af et utal af andre årsager. En del af disse problemer kunne måske have været afhjulpet, hvis de ikke alt for tidligt skulle have taget stilling til, hvordan man gebærder sig i den frie sekulariserede verden.

Hovedproblemet med dem, der retorisk placerer konservativ kristendom i båsen med fundamentalisme og radikaliserede religioner, er, at de begår de samme fejl, som vi i konservativ kristendom ofte har begået. De er blevet intolerante, fordomsfulde og dæmoniserer folk med anden overbevisning.

Det er alt for nemt at pege fingre ad konservative kristne og sige, at de er imod abort, homoseksualitet og fri sex, og dermed kalde dem en sekt med middelalderlige meninger, der ikke hører hjemme i et moderne samfund. Disse konservative kristne er trods alt en solid byggesten for det demokratiske danske samfund. De har altid været det og vil fortsætte med det, hvis vi får lov til det.

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

LÆS OGSÅ

Jeg vil påstå, at mine værdier og mine meninger er lovlige og har ret til at blive lyttet til. Jeg har ikke nogen meninger, der diskriminerer eller ser ned på andre. Jeg vil til enhver tid støtte op om det demokratiske Danmark, ligesom Indre Mission – så vidt jeg ved – altid har gjort det. Jeg håber, at jeg altid vil stille op og forsvare de svages og fattiges ret (meget vigtigere end seksualmoral i mine øjne) ligesom Indre Mission gør det igennem socialt arbejde, tværkulturelt arbejde m.m.

Jeg stiller mig gerne til rådighed for modsigelse og modstand, og måske vil jeg derigennem komme til at ændre eller justere mine middelalderlige meninger. Men på den anden side vil jeg insistere på, at det er både lovligt og socialt acceptabelt at have mine meninger. For jeg tror faktisk, at de både er valide og værd at lytte til – også i 2016.

• Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Læs mere:

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden