Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

tegning: Roald Als

tegning: Roald Als

Debatindlæg
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Dette er et debatindlæg. Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her.

Clement gør en god indsats i oplysningens tjeneste

Hvis ikke politikere ønsker at svare på relevante spørgsmål fra journalister, må de jo lade være med at stille op til interview.

Debatindlæg
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

»Vil du diskutere?«.

Sådan kunne politikerne spørge, dengang jeg endnu arbejdede som journalist og ikke ville diskutere, men bare gerne ville have svar på et relevant og ordentligt spørgsmål. Jeg skulle kende min plads, mente de, og på den plads skulle jeg hverken tænke, at jeg ikke havde fået svar på mit spørgsmål, eller påpege det. Jeg skulle bare klappe i og skrive ikkesvaret i avisen. Som om det var et svar.

For nogle politikere og partier er det dog vanskeligere at svare på spørgsmål end for andre

Det skal Clement Kjersgaard også, mener mange politikere. Ja, de vil gerne have adgang til hans program, for det er dejligt at være på tv, så man kan fortælle vælgerne om alle sine fortræffeligheder, men de vil ofte ikke svare på hans spørgsmål. Så de svarer udenom, altså lader, som om de svarer, selv om de ikke gør.

Senest er Uffe Elbæk blevet voldsomt fortørnet. Jeg har set hans optræden hos Clement Kjersgaard, og detaljerne i Clements stil kan som det meste andet diskuteres. Men det kan ikke diskuteres, at Uffe Elbæk ikke ville svare på relevante spørgsmål, da han sad over for DR-værten.

SE OGSÅ

Uffe Elbæk er vred. Clement Kjærsgaard-program er mere underholdning end journalistik. Se udddag af 'Ses hos Clement' med Alternativets stifter her. Kilde: DR2

Essensen i spørgsmålene var: Er der en grænse for, hvor åbent et land kan være over for de mange verdensborgere, som gerne vil have asylstatus i landet? Hvis ja, hvordan vil Uffe Elbæk så etablere den grænse, hvis han vil rulle alle stramninger, som er foretaget gennem årene, tilbage?

Uffe Elbæk mener, at der er og må være en grænse. Han mener, at Sverige ramte grænsen i 2015. Men adspurgt, hvordan han så vil sikre, at asyltilstrømningen ikke overstiger grænsen i Danmark, havde Uffe Elbæk intet svar, og han tyede derfor til ikkesvarene.

Hvis man ikke har kritisk sans, når man lytter til Alternativet, så får man det indtryk, at alle, der ikke er alternativister, simpelthen er onde mennesker

Clement Kjersgaard insisterede, Uffe Elbæk ikkesvarede igen, det gentog sig i mange minutter, og da Uffe Elbæk gik derfra, var han rasende, fortæller han, og så startede den offentlige diskussion.

Uffe Elbæk er vred. Clement Kjærsgaard-program er mere underholdning end journalistik. Se udddag af 'Ses hos Clement' med Alternativets stifter her. Kilde: DR2

Jeg mener, at Uffe Elbæk og alle andre politikere bør gøre det klart for sig selv, om de ønsker at svare på relevante spørgsmål om det emne, som er genstand for de interviews, de bliver bedt om at deltage i. Hvis de ikke ønsker at svare, skal de bare sige nej til interviewet. Siger de omvendt ja, skal de indstille sig på at svare. Det burde ikke være så svært.

LÆS ARTIKEL

For nogle politikere og partier er det dog vanskeligere at svare på spørgsmål end for andre. Uffe Elbæk og Alternativet er i dag mest rejsende i en masse udsagn om at ville alt godt i verden. I noget mindre udstrækning gives der svar på, hvordan idealtilstandene skal opnås, og hvilke andre goder der skal nedprioriteres for at nå dertil.

Alternativet er lykkedes med at få partiets politik til at fremstå omkostningsfri, fordi Uffe Elbæk og hans partifæller sjældent bevæger sig fra utopipromovering til konkret politikformulering.

Hvis man ikke har kritisk sans, når man lytter til Alternativet, så får man det indtryk, at alle, der ikke er alternativister, simpelthen er onde mennesker, fordi de ikke vil det gode, selv om det er omkostningsfrit.

Da Uffe Elbæk var på tv med Clement Kjersgaard, måtte han forholde sig til og erkende, at omkostningen ved en afskaffelse af alle asylstramninger kan blive for stor. Vi kan ende, som Sverige gjorde i 2015. Men han ville ikke svare på, hvad han vil gøre for at mindske omkostningen.

En oplyst offentlig debat kræver kritiske spørgsmål til politikere og gengivelse af deres svar, så de ikke kan hævde, at de kan gå på vandet og forvandle vand til vin. Clement Kjersgaard gør her en god indsats i oplysningens tjeneste.

• Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

• Du lytter til Politiken

Vi holder sommerferie men...
    Vi holder sommerferie men...

Henter…
  • Margethe Vestager taler til EU's kokurrencekommission, februar 2019. Photo by Aris Oikonomou / AFP.

Du lytter til Politiken

Hør podcast: Statsministerens rådgiver på ny magtfuld post - et demokratisk problem?
    Hør podcast: Statsministerens rådgiver på ny magtfuld post - et demokratisk problem?

Henter…

Dagens politiske special kigger på magtfordeling og nye poster i politik, både i Bruxelles og Danmark. EU har fået nye topchefer, og herhjemme har Mette Frederiksen tildelt sin særlige rådgiver, Martin Rossen, en magtfuld position i Statsministeriet. Er det et demokratisk problem?

• Campingpladsen på årets Roskilde Festival er åbnet og deltagerne fester mellem teltene indtil pladsen åbner onsdag.

Du lytter til Politiken

Hør podcast: Roskilde: Det sidste frirum for præstationskulturens børn
    Hør podcast: Roskilde: Det sidste frirum for præstationskulturens børn

Henter…

Campingområdet på Roskilde Festival er et parallelsamfund - en by af luftmadrasser, øldåser og efterladte lattergaspatroner. En stærk kontrast til de unges strukturerede hverdag. Men hvordan føles friheden? Og hvordan er det lige med kærligheden, når intet er, som det plejer?

Forsiden