Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Næste:
Næste:

ANDERLEDES. Lea Hedegaard Boller (i midten) havde gode venenr i gymnasiet. Især da hun kom i 3.g. (privatfoto)

Debatindlæg
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Dette er et debatindlæg. Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her.

Spastisk lammet: Jeg skulle bo helt alene på vores studietur

Jeg kan også godt lide Game of Thrones, fester, drenge, øl og koncerter. At blive set på som anderledes hele tiden påvirkede både mit selvbillede og mine præstationer i gymnasietiden.

Debatindlæg
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Jeg er kørestolsbruger, har spastisk lammelse, og mine hænder er hypermobile, så de bøjer sådan lidt T-rex-zombie-agtigt. Min hjælper har hjulpet mig med at skrive i gymnasiet. Men bortset fra det var der ingenting, der adskilte mig fra mine jævnaldrende kammerater.

Det har dog ikke forhindret massevis af fordomme. Fordi jeg ser anderledes ud, tror de fleste, at det også påvirker mit intellekt. Så i gymnasiet mødte jeg tit bemærkninger som, »hvor er det flot, du er her«. Selv om der ikke blev ment noget dårligt med det, så gjorde det mig frustreret og magtesløs.

En af de gange, jeg har følt mig mest udenfor, var, da vi skulle på studietur. Det hotel, klassen skulle bo på, var ikke egnet til kørestolsbrugere, så med mindre alle skulle betale ekstra for et hotel, hvor jeg kunne være, måtte jeg bo for mig selv. Det var lidt af et dilemma. På den ene side havde jeg det dårligt over at de andre skulle betale for at have mig med, men på den anden side ville jeg rigtig gerne være en del af fællesskabet. Jeg endte med at bo væk fra de andre.

Jeg husker også vores dimission. Da vi skulle have vores studenterhuer på, var det kutyme, at der blev klappet, når en hel klasse havde været oppe. Men da jeg fik min hue på, fik jeg en soloklapsalve fra hele salen. Jeg synes, de andre underkendte deres eget værd ved at klappe og dermed skabe en forskel, der egentlig ikke er der. For jeg var jo bare som enhver anden studerende. Vi var 280 mennesker den dag, der havde kæmpet lige hårdt for at få den hue på. Jeg blev lidt provokeret af, at jeg skulle have en særlig stor ros.

Når folk ser på mig som anderledes, så føler jeg mig anderledes. Jeg føler mig umenneskelig og deform. Som en person, der ikke kan føle og agere som et helt menneske. Som en, der ikke har ret til fællesskabet og de fantastiske og smukke oplevelser, der er i ungdomslivet sammen med de andre.

Det er rigtig ubehageligt. For i gymnasiet spejlede jeg mig i de andre og følte mig ligesom dem. Vi var det samme sted i livet og skulle finde ud af hvem vi var. Jeg kan også godt lide Game of Thrones, fester, drenge, øl og koncerter. At blive set på som anderledes hele tiden påvirkede både mit selvbillede og mine præstationer. Jeg blev i tvivl om, hvem jeg var. Om, hvad jeg var. Har jeg ret til at have det, som jeg har det? Er det mig, der overreagerer?

Midt i min gymnasietid ændrede min hverdag sig heldigvis. Der fandt jeg en gruppe mennesker, der så igennem min funktionsnedsættelse og så mig som det menneske, der er bagved. De inviterede mig og tog mig med, når de skulle i byen. Jeg huske specielt en gang, en fra gruppen holdt én kæmpe fest.

Tit er det meget svært for mig at deltage, fordi der de fleste steder er mange trapper og små værelser, men mine venner var ligeglade. De løftede mig bare op til festen i min kørestol, og vi dansede grinte og var glade«.

Fortalt til Milla Mølgaard

• Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts