Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Feststemning. Kan man feste uden alkohol? Ikke hvis det står til de danske unges drukkultur, skriver gymnasieelev.
Foto: Lærke Posselt

Feststemning. Kan man feste uden alkohol? Ikke hvis det står til de danske unges drukkultur, skriver gymnasieelev.

Debatindlæg
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Dette er et debatindlæg. Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her.

Kan vi unge virkelig ikke være os selv uden at drikke alkohol?

Vores sociale sammenhold er i voldsom grad drevet af alkohol.

Debatindlæg
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

»Køber du hvidvinen, eller skal jeg smutte i Netto på vej hen til dig?«.

Dette spørgsmål er blevet obligatorisk ved mange aftaler. Én ting er, at vi drikker, hvis vi skal til en stor 18-års fødselsdag, men hvorfor skal vi indtage alkohol hver gang, vi er sammen med vennerne?

Det er blevet en frygtelig vane. En vane, som spredes mere og mere, og som er svær at slippe igen. En flaske vin eller en sixpack har fået en fast plads i indkøbskurven, når der købes ind til en hyggeaften med veninden. Men hvorfor ikke te?

Mit humør kan hurtigt gå fra glad til trist og arrig, når jeg overvejer, hvorfor vi unge har behovet for at have en promille over 0,5, når vi er sammen med vores venner. Er det, fordi vi ikke tør vise vores ’ærlige jeg’? Eller kan vi ikke slå os løs og have det sjovt uden at være påvirket af alkohol? Hvis vi bruger alkoholen til at beskytte os selv, er det da for alvor et problem.

LÆS MERE

Jeg spurgte en ven, som drikker øl hver torsdag med sine venner, om hvorfor de altid drikker, når de er sammen. Hans svar var, at de kender hinanden ædru, og der ikke er mere at snakke om, så nu er de nået til tiden, hvor ’fuldesamtalerne’ er de bedste.

Er vi unge nået til det punkt i vores kultur, hvor alkohol er vejen frem, når det gælder gamle, såvel som nye, venskaber? Og er disse venskaber så ægte? I sidste måned, da jeg skulle til Operation Dagsværk-møde, stod der på dagsordenen: »Vi går selvfølgelig ud og drikker en øl efter, hvis man lyster«. Hvorfor øl?

Hvorfor ikke bare hygge efter mødet med en sodavand og nogle kort? Ligeledes er der ramaskrig, hvis der ikke bliver solgt øl til en caféaften, men i stedet sodavand og kakao. Kan det passe, at vi kun kan sidde ved siden af vores skolekammerater i fritiden, hvis der er en øl imellem os?

(indlægget fortsætter under tegningen)

Det værste er, at jeg ikke er bedre selv. Måske drikker jeg ikke hver gang, jeg er sammen med mine venner, men jeg ville lyve, hvis jeg sagde, at det er det samme, om jeg drikker eller ej.

Der er et filter, der bliver fjernet, når man har alkohol i blodet, og lige netop dét er trist. Kan vi virkelig ikke være os selv og slå os løs med vores nærmeste, medmindre vi er påvirket af alkohol?

• Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden