Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Næste:
Næste:

Tegn: Jørn Villumsen (arkiv)

Debatindlæg
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Dette er et debatindlæg. Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her.

Hvornår tager rektorerne ansvar for de unges drukkultur?

Er fester på skolerne en del af skolens kultur, og i så fald, hvor er rektorerne henne?

Debatindlæg
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Kære rektorer,

Hvad siger I egentlig til afdækningen af elevernes festkultur på skolerne, hvor druk ser ud til at være det store fælles mantra? Er fester på skolerne en del af skolens kultur, og i så fald, hvor er I som rektorer henne? Er det sådan, I ønsker jeres skole profileret?

Jeg minder lige om, at I er ansat til at være reelle ledere på gymnasierne, ikke kun at til smøre de eksisterende led. Det indbefatter også i samklang med lærerne at fastsætte den kultur, som gymnasierne vil være bekendt over for omverdenen.

Jeg minder i den forbindelse også lige om gymnasiebekendtgørelsens stk. 4, hvor der sættes fokus på ansvarlighed over for omverdenen, medmennesker, natur og samfund. Er det det, som gymnasiernes primitive drukkultur er udtryk for, og hvor er I så henne? Jeg hører jer ikke!

Jeg tror, at I gemmer jer bag rektorkontorets pc og glemmer det overordnede ansvar, som I har som ledere, igangsættere og fastholdere af en kultur, som svarer til gymnasiets faglige alvor.

Man kunne jo skelne mellem fester afholdt på skolen og fester uden for skolen. Ved fester på skolerne ville så gymnasiets bevidste og formulerede festkultur gælde

Dertil kommer så problemet med dygtige muslimske unge, som bestemt ikke er tilhængere af en så primitiv festkultur. Gymnasiet og dets lokaler er vel for alle eleverne, men det ser ud til, at I rektorer ikke kan se den problematik.

Men hvad kan man da gøre? Jo, man kunne jo skelne mellem fester afholdt på skolen og fester uden for skolen. Ved fester på skolerne ville så gymnasiets bevidste og formulerede festkultur gælde. Det ville også betyde, at man sørgede for, at elever, der mødte berusede op, blev bortvist.

Og måske kunne lærerne også deltage for at vise de unge, at man ikke behøver at drikke sig i hegnet for at have en god fest. Men det ville naturligvis betyde, at lærerne følte sig ansvarlige for den kultur, som gymnasierne bevidst formulerede – også uden for den faglige undervisning.

For nogle år siden var jeg på besøg på et norsk gymnasium for at se, hvordan gymnasiekulturen på det sted kunne inspirere os i Danmark efter er spændende norsk gymnasiereform. Gymnasiets rektor forklarede mig omstændeligt, at rektorer i Norge helst holdt sig uden for alt postyret og gemte sig bag deres pc.

Er det samme tilfældet i Danmark?

• Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts