Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Næste:
Næste:

Tegning: Anne-Marie Steen Petersen (arkiv)

Debatindlæg
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Dette er et debatindlæg. Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her.

Det er ikke eliten, men folket, der har svigtet

Eliten har fået skylden for bl.a. Brexit og valget af Trump, men måske er det folket, der ikke har forstået de virkelige problemer?

Debatindlæg
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

»Jeg vil have et nyt folk!«. Det er en politisk ukorrekt udtalelse, men jeg vil have det alligevel – det gælder i Danmark, det gælder i flere europæiske lande, og det gælder i USA.

Vi har nu set en stribe af politiske resultater – fra Europol-afstemningen i Danmark, over Brexit i England, det fremadstormende Front National i Frankrig til kulminationen med valget af Trump som USA’s præsident – der alle er båret af en højrepopulisme, som går sin sejrsgang verden over.

»Det er eliten, der ikke har forstået folkets problemer – det er eliten, der har svigtet det såkaldte folk!«, lyder forklaringen. Som regel gælder henvisningen til en lidt udefinerbar kulturel elite, som man påstår ikke har forstået folkets virkelige problemer.

Men hvad nu, hvis det er det såkaldte folk, der ikke har forstået de virkelige problemer? Det vil jeg påstå.

PIA KJÆRSGAARD

Store grupper af befolkningerne i Europa og USA har tilsyneladende sat dumheden og uvidenheden i system og gør nærmest en dyd af at vide så lidt som muligt om moderne komplekse samfund.

Det er blevet legitimt at handle på baggrund af mavefornemmelser, og det er nærmest en fejl, hvis man insisterer på, at holdninger og handlinger kan baseres på en vis intellektuel indsigt og tankemæssig virksomhed.

Er det legitimt at falde for plat populisme og begrunde det med, at man bare er et såkaldt almindeligt menneske eller ikke har en længere uddannelse?

Kan man ikke stille samme krav om omtanke og indsigt fra det såkaldte folk, som de populistiske partier stiller til den såkaldte elite?

Er det i orden at gøre en dyd af ikke at ville forstå elementære økonomiske sammenhænge?

Er det i orden, at man falder for fremmedfjendske – grænsende til racistiske – udsagn, fordi man ikke vil forstå de elementære menneskerettigheder, som vi har brugt århundreder på at udvikle i den vestlige verden?

Er det i orden, at man dyrker uvidenhed og forsimplede løsninger, fordi man er presset af globaliseringen og mærker konsekvensen af den nyliberale økonomiske politik?

Kan man ikke stille samme krav om omtanke og indsigt fra det såkaldte folk, som de populistiske partier stiller til den såkaldte elite?

Når den såkaldte elite forsøger at forstå verden gennem intellektuelle briller og viden, bliver dette fremstillet som et problem og verdensfjernt.

CLEMENT KJERSGAARD

Man er – lader det til – tættere på det såkaldte folk, hvis man ikke er alt for belastet af viden og indsigt, og det er mere ægte og folkeligt, hvis man reagerer på basis af mavefornemmelser og en irrationel frygt for verden.

Jeg ved godt, at jeg risikerer at få ørerne i maskinen og blive beskyldt for både at være intellektuel og elitær.

Den beskyldning risikerer jeg gerne, men vil så gerne have et svar på, hvad der er galt i at kræve af alle, at man yder en vis indsats for at sætte sig ind i tingene og undlade at lægge sin skæbne i hænderne på populistiske agitatorer.

Det er populismen, der er elitær. Jeg vil styrke demokratiet, når jeg vil stille krav til alle – også det såkaldte folk – om at sætte sig ind i tingene.

Det nye folk skal bestå af oplyste borgere, der følger en forpligtelse til at blive klogere og ikke dyrke uvidenhed og dumhed.

• Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden