0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

De bedste lærere skal redde de svageste skoler

Folkeskolen har spillet fallit, når det handler om at bryde den negative sociale arv. Derfor kan Lars Løkke Rasmussens nytårsløfte om at hjælpe de svageste elever blive et afgørende gennembrud, mener formanden for Rådet for Børns Læring, Agi Csonka.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning

Tegning: Jørn Villumsen (arkiv)

Debatindlæg
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Debatindlæg
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Hvis Danmark skal gøre sig håb om at redde de fagligt svage elever i folkeskolen, kræver det en historisk satsning på de svageste skoler.

Det er i første omgang ikke eleverne, man skal satse på, men derimod et institutionelt løft af de skoler, hvor de fagligt svage elever i dag fylder op i klasselokalerne, og hvor problemerne derfor er størst.

»Landets kommuner er simpelt hen nødt til at prioritere en social fordeling af ressourcerne. Det handler først og fremmest om at få de dygtigste ledere og lærere ud på de skoler, hvor udfordringerne er størst. Men det handler også om, at disse skoler i bredere forstand skal have adgang til de specialkompetencer, de har brug for. Det er på disse skoler, at vi ser den største koncentration af socialt udsatte børn og børn med diagnoser. Det er også her, de er hårdest ramt af inklusionsbølgen. Og som det er i dag, er de fleste kommuner ikke gode nok til at tilbyde disse skoler den specialviden, de har behov for«.

Sådan lyder opsangen fra Agi Csonka, direktør for SFI – Det Nationale Forskningscenter for Velfærd og formand for Rådet for Børns Læring, der dermed melder sig ind i den debat, som statsminister Lars Løkke Rasmussen rejste i sin nytårstale sidste søndag.

Her bebudede han, at regeringen i det nye år »vil tage fat på en særlig satsning i de skoler, hvor mange elever klarer sig dårligt«.

  • Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Bliv en del af fællesskabet på Politiken

Det koster kun 1 kr., og de hurtigste er i gang på under 34 sekunder.

Prøv nu

Annonce

Læs mere

Annonce

For abonnenter