Debatindlæg afFrej Hovgaard

Skoleelev

Teenager: Forældre kan ikke vinde over os magtfulde unge, så tving os til at bruge cykelhjelm

Lyt til artiklen

Hvis man bliver stoppet uden sikkerhedssele i sin bil, får man af politiet en bøde på 1.500 kroner. Jeg er sikker på, at det får flere til at huske selen, når det er så dyrt. Samtidig, og det er vel det vigtigste, skal man have sele på, fordi det er med til at redde en masse liv i trafikken. Bliver man derimod stoppet på cykel uden cykelhjelm, er det ganske gratis. Men ingen kan vel være i tvivl om, at et styrt mod asfalten med et ubeskyttet hoved kan ende ret galt. Alligevel er der ikke noget, der har fået vores politikere til at lave en lov.

Nu er det dokumenteret: Cykelhjelme virker Jeg kan lige så godt være helt ærlig. Som teenager går jeg mere op i min fremtoning end min sikkerhed. Derfor vil du sjældent se mig med en latterligt udseende cykelhjelm, som ødelægger min frisure og får mig til at ligne en bøvet familiefar eller et lille barn. 87 procent af alle cyklende børn mellem 6-9 år bruger ifølge Rådet for Sikker Trafik cykelhjelm. For alle os, der er over 12 år, er det kun 26 procent, der bruger cykelhjelm.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Stopskilt_glad

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her