0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Dette er et debatindlæg. Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her.

Førstegangsvælger: Vi unge er ikke ligeglade med politik, men kandidaterne taler altid til et andet vælgersegment end os

Det er da klart, at mange unge ender med at kaste det demokratiske håndklæde i ringen ved kommunalvalget, når politikerne kun taler om børnefamilier, vuggestuer og plejehjem.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning

Privatfoto: Victoria M. Hale

Debatindlæg
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
Debatindlæg
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Hver gang der er kommunalvalg, er det nærmest en overraskelse, at vi unge ikke stemmer.

Ja, det kan sågar give indtryk af, at vi faktisk er komplet ligeglade med politik. Ligeglade med, om der skal laves nye cykelstier. Ligeglade med, hvorvidt vi skal have vores affald kørt ud til Amager. Og ligeglade med, hvad vi kan gøre, for at kommuner som Frederikshavn endnu kommer økonomisk på fode.

Men det passer bare ikke. Vi unge er ikke komplet ligeglade med politik, men vi bliver ligeglade, når de kandidater, vi møder i gymnasierne, utvivlsomt taler til et helt andet vælgersegment end os.

Undskyld mig, men hvornår pokker er nogen blevet motiveret til at stemme på kandidater, som man absolut ikke kan genkende sig selv i?

Selv er jeg politisk aktiv og står og deler flyers ud kl. 8 om morgenen, og jeg kender unge kandidater fra mange partier.

Når jeg kommer i skole, møder jeg mange gymnasiekammerater, som faktisk interesserer sig for politik og går op i det. Derfor var jeg flere gange ved at rejse mig og gå, da mit gymnasium havde arrangeret en paneldebat, hvor deltagerne havde en gennemsnitsalder på ca. 55 år. For når vi unge bliver ligeglade med kommunalpolitik, skyldes det jo netop situationer, som når mit gymnasium arrangerer en debat, hvor der ikke var en eneste ung kandidat til stede.

Det samme sker for min gode ven Anders, han er meget politisk interesseret, men han har også sagt: »Lukas, jeg ved simpelthen ikke, hvem jeg skal stemme på. Jeg føler, at der ikke er nogen, der kan repræsentere mig«.

Undskyld mig, men hvornår pokker er nogen blevet motiveret til at stemme på kandidater, som man absolut ikke kan genkende sig selv i?

Det er da klart, at mange af mine jævnaldrende ender med at kaste det demokratiske håndklæde i ringen, når det drejer sig om kommunalvalget. For de politikere, vi møder, taler om børnefamilier, vuggestuer, plejehjem og måske lidt om, at vi unge er Danmarks fremtid – hvis vi er så heldige.

Derfor burde det være ungdomsuddannelsernes og partiernes absolutte førsteprioritet, når de skal lave arrangementer, der har med kommunalvalget og unge mennesker at gøre: at det faktisk er unge mennesker, som kommer ud og taler om lokalpolitik.

For de unge kandidater, jeg har mødt – om de var fra Enhedslisten, Liberal Alliance eller Radikale Venstre – de har masser af karisma og visioner, og de taler faktisk om noget, som vi forstår og gider at høre på.

• Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Læs mere:

Annonce

Læs mere

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts