Det vigtigste i et demokrati er, at befolkningen er oplyst, så den ved, hvad den stemmer på. Det vil jeg gerne sætte spørgsmålstegn ved, om vi er i Danmark.
Hver eneste gang en politiker er i tv under en valgkamp, slutter de af med at minde befolkningen om vigtigheden af, at de stemmer, uanset hvad. Det bliver ofte sagt på en måde, hvor man foranlediges til at tro, at det er ligegyldigt, hvem man stemmer på og hvorfor.
Hvis en dansker, hvis eneste kilde til politiske informationer er Facebook, TV3 eller Billed-Bladet, går ned og sætter sit kryds, er det så en informeret stemme? Ved sidste folketingsvalg sagde en af mine gode venner, at han havde stemt på Dansk Folkeparti, fordi han godt kunne lide Troels Lund Poulsen.
Så hvis politikerne mener, at hans stemme var helt vildt vigtig for demokratiet, er jeg uenig. Det eksempel var fra folketingsvalget, hvor mediedækningen er langt større, og informationen er mere tilgængelig. Det er ikke tilfældet ved kommunal- og regionsrådsvalget.
Der skete en fejl, prøv igen senere
Der skete en fejl, prøv igen senere eller søg hjælp via vores kundecenter
Prøv Politiken i 30 dage for kun 1 kr.
Få adgang til hele Politikens digitale univers, og læs artikler, lyt til podcasts og løs krydsord.
Prøv Politiken nuEr du under 30 år og udeboende? Få halv pris her
Allerede abonnent? Log ind her
Skriv kommentar