Foto: Hanne Fabricius
Debatindlæg

Ph.d.-kandidat i bystudier: Politikerne svigter både demokratiet og København i sagen om Slagtergårdene

I modsætning til de investorer, som vi er afhængige af, når der skal bygges nyt i byen, har kommunen både råd og pligt til at se 100 år frem.

Debatindlæg
FOR ABONNENTER

Jeg er nødt til at råbe vagt i gevær i sagen om Slagtergårdene på Vesterbro. Der er nemlig meget mere på spil end 'bare' at redde et enestående kulturmiljø fra at blive revet ned og slettet fra vores bys historie. Det er (nær-)demokratiet, der er til eksamen her! Hvorvidt vi evner at styre udviklingen af København på en måde, der er hensigtsmæssig, langsigtet og demokratisk på samme tid.

Jeg er dybt bekymret for, at I på torsdag vil træffe en afgørelse, der fra et fagligt synspunkt er forkert og fra et demokratisk perspektiv er ødelæggende.

Lad mig forklare.

For et par år siden spurgte jeg Københavns Kommune, hvor mange lokalplanforslag der siden 2013 er blevet afvist eller væsentligt ændret efter indsigelser i høringsperioden, men det fører man åbenbart ikke statistik over.

• Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Få fuld adgang om mindre end 2 minutter

De hurtigste bruger mindre end 1,3 minutter på at blive abonnent og få fuld adgang til Politiken i en måned for bare 1 kr.

Bliv abonnent for 1 kr

Mest læste

• Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Forsiden

Annonce