Debatindlæg afPeder Frederik Jensen

Forfatter og bådebygger

Vi er blinde over for ulighed: En sandwich i Bruxelles har samme værdi som en kur mod en livstruende sygdom i Mambale

Lyt til artiklen

Når du læser dette, sidder jeg forhåbentlig et sted inde i regnskoven på grænsen mellem Cameroun og Congo. Jeg er på besøg hos Baka-folket. Et traditionelt jæger-samlerfolk, der går under betegnelsen pygmæer. Vi kunne også kalde dem oprindelige, skovfolk, autentiske. Kært barn har mange navne, og jeg besøger dem, som jeg har besøgt dem før, for at forsøge at forstå, hvordan et træ, der bliver fældet i skoven, giver genlyd helt ind i køkkenet i min lejlighed, hvor jeg sidder og lytter til radioen på en grå onsdag morgen i januar 2018.

Jeg bor alment. Min nabo hedder Jan. Han har set sin del af tilværelsen. Nu pudser han vinduer og spiller guitar. »Det er godt nok«, siger han, når vi mødes i trappeløbet. I det hele taget.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Stopskilt_glad

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her