0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Udenlandsk gift dansker: »Uanset hvor mange nye stramninger regeringen og Dansk Folkeparti indfører, bliver vi her«

I kan tage vores økonomiske sikkerhedsnet og dæmonisere os familiesammenførte i medierne. I kan bruge os som retorisk kneb til at opnå og bibeholde stemmer. Men vi lever videre.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning

Privatfoto

Debatindlæg
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Debatindlæg
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Min kone er familiesammenført til et land besat af indvandringspolitik. Som kandidat i statskundskab ved jeg, at politikerne først og fremmest tænker i stemmemaksimering. Hvad er det værd at være politiker, hvis man ikke kan blive valgt? Selvfølgelig.

Hvis jeg var politiker af profession, ville jeg naturligvis også gerne vælges. Derfor handler politik især om at nå ud til så mange borgere som muligt. Simple budskaber, der signalerer handlekraft, er virksomme. Det giver opmærksomhed. Og stemmer på valgdagen.

Min kæreste og jeg besluttede os for at flytte hjem til mit land, når nu hendes gav dårlige vilkår for familieliv

Et særlig effektfuldt emne er indvandringspolitik. Alle vælgere tænker masseindvandring af flygtninge fra Mellemøsten. I virkeligheden rammer de fleste stramninger danskere, der gifter sig med udlændinge. Flygtninge får ophold her på baggrund af FN-konventionen, ikke på baggrund af de danske nationale regler.

I 2014 boede jeg i Bangkok. Der forsøgte jeg at få en online virksomhed op at stå. Det gik ikke så godt. Til gengæld mødte jeg en sød og sexet kvinde. Vi snakkede hurtigt om at flytte sammen og senere få børn. Thailand er ikke lige stedet at stifte familie. Der er ingen offentlige vuggestuer eller børnehaver. Folkeskolen dernede klæder ikke de unge på til fremtidens arbejdsmarked. Eller til et godt arbejde i det hele taget.

Som så mange andre danskere, der har boet i andre lande, fandt jeg ud af, at Danmark muligvis er verdens bedste land. Sammen med Norge og Sverige måske. I hvert fald for en gennemsnitsperson uden høj indkomst. For de rige er Schweiz og Monaco nok bedre, men det er en helt anden historie.

Min kæreste og jeg besluttede os for at flytte hjem til mit land, når nu hendes gav dårlige vilkår for familieliv. Og ja, vi flyttede også til Danmark, fordi vi begge kan få et bedre job, renere vand og bedre offentlig service. Danmark er bare bedre end Thailand på alle andre parametre end solfaktor og bounty-strande.

Men bare rolig. Ingen af os kan modtage kontanthjælp. Og snart kan vi heller ikke modtage dagpenge fra a-kassen. Vi bor her bare. Betaler vores skat og lever side om side med andre danskere.

Uanset hvor mange nye stramninger regeringen og Dansk Folkeparti indfører, bliver vi her. I kan tage vores økonomiske sikkerhedsnet og dæmonisere os familiesammenførte i medierne. I kan bruge os som retorisk kneb til at opnå og bibeholde stemmer.

For det er jo det, de 67 stramninger (and still counting) handler om. Signalpolitik og intet andet. Men tillykke med at have vundet mediekampen og mange vælgeres stemmer. Vi lever videre.